چگونگی بکار گیری هوش مصنوعی و کلان داده توسط شرکت بی ام و “BMW” در جهت طراحی و تولید خودروهای آینده

14 دقیقه: زمان تقریبی مطالعه این مطلب
3
BMW

بی ام و برخی از ماشین های پیشرفته ای که تا به حال دیده نشده را تولید می کند. غول آلمانی خودرو سالانه 2.5 میلیون دستگاه را تولید و آنها را در سراسر جهان می فروشد.

اما فناوری این شرکت تنها به تولید خودرو محدود نمی شود، بلکه مدل کسب و کار بی ام و بر پایه کلان داده ها بنا شده است که همه فرایند ها در طراحی، مهندسی، تولید، فروش و پشتیبانی مشتریان را تحلیل می کند. بی ام و با بهره گیری از هوش مصنوعی (AI)، تجزیه و تحلیل های پیش بینی آینده و سایر تکنولوژی های مدرن بر پایه کلان داده ها، قادر به تولید ماشین های امروز و ترسیم ماشین های آینده است.

بی ام و بر این باور است که خودروهای آینده به جای تکیه بر انسان ها برای رانندگی، به گونه ای هوشمند و خودکار عمل خواهند کرد. تولید کنندگان بزرگ خودرو در جهان در پی چشم انداز خودروهای بدون راننده در آینده هستند البته بی ام و در این مسیر با اعتماد به نفسی بیشتر از سایر مدعیان حرکت می کند. اخیرأ بی ام و اعلام کرد که خودرو هایی با “هوشمندی سطح 5” را تا سال 2021 به بازار عرضه خواهد کرد.

هوشمندی سطح 5 ، از مقیاس تعریف شده توسط وزارت حمل و نقل ایالات متحده آمریکا در خصوص “چگونگی عملکرد قوانین رانندگی در رابطه با وسایل نقلیه هوشمند” فراتر رفته است. هوشمندی سطح 5 به این معنی است که خودرو بدون هیچ ورودی یا نظارت انسان، در هر شرایطی و در هر جاده ای و حداقل به اندازه توانایی یک انسان، قادر به راندن است.

بی ام و و چشم همراه(Mobileye)
جزئیات بیشتر در مورد چگونگی دستیابی به این سطح از هوشمندی، اوایل سال جاری منتشر شد، یعنی زمانی که بی ام و مشارکت خود را با شرکت اینتل اعلام کرد. قابل ذکر است که شرکت اینتل INTEL) ( اخیرا محصولی به نام چشم همراه “Mobileeye” را که یکی از برترین فناوری های بینایی کامپیوتری است، به ارمغان آورده است. “دید کامپیوتری” بر اساس ایده “یادگیری ماشین ها” است. دید کامپیوتری قصد ایجاد توانایی دیدن به کامپیوتر ها با استفاده از دوربین به جای چشم های بیولوژیکی و تفسیر اطلاعات به شیوه ای مشابه به مغز ما را دارد. این تکنولوژی، شکل پیشرفته ای از تشخیص تصاویر از داده ها و اطلاعات است که در عمل موارد مشابه آن “جستجوگر تصویر گوگل” “Google Image” و دیگر برنامه های یادگیرنده ماشین است. برنامه هایی که یاد میگیرند تصاویر را تفکیک و طبقه بندی کنند. ناگفته نماند که هرچه این ماشین ها بیشتر در معرض اطلاعات و داده باشند (به اینترنت متصل باشند) ماهر تر می شوند.
البته، فراتر از مرتب کردن تصاویر گربه ها و سگ ها، “دید کامپیوتری” که در رانندگی هوشمند استفاده می شود باید قادر به خواندن تمام داده های ورودی از دوربین ها و سنسورهای اتومبیل و تجزیه و تحلیل آن ها با سرعت بالا و در لحظه به منظور انجام عکس العمل های اضطراری در سرعت 100 کیلومتر در ساعت باشد.
اگرچه هنوز تا “خودمختاری کامل خودروها” چند سال مانده است، اتومبیل هایی که هم اکنون توسط بی ام و در حال انجام تست های جاده هستند به سطح “بسیار اتوماتیک” رسیده اند. انتظار می رود مدل های سری7 شرکت بی ام و مجهز به تکنولوژی چشم همراه(MOBILEYE) به زودی آماده عرضه باشند. اگرچه این خودرو، خودمختار و بدون راننده نخواهد بود، اما وسایل نقلیه با سطح سوم و چهارم خودمختاری، می توانند رانندگی را بدون هیچ کمکی انجام دهند، البته در این نسل از خودمختاری، انسان باید آمادگی عکس العمل و گرفتن کنترل کامل خودرو را در هر لحظه داشته باشد –این آمادگی انسانی به منظور رعایت قوانین وضع شده راهنمایی و رانندگی نیز می باشد.

راننده خودکار
گروهی از افراد که مفهوم عدم نیاز به رانندگی انسان، برایشان مفهوم جدیدی نیست، صاحبان Rolls Royce هستند، این برند (که متعلق به شرکت بی ام و است) نرم افزار رانندگی خوکار خود را با عنوان “راننده مجازی” نام گذاری کرده است. نام این مدل 103EX، از نام Eleanor بازیگر و مدل معروف الهام گرفته شده است.

بدنه خودرو از یک قالب یکپارچه و بدون درز فلزی ساخته شده و زمانی که سرنشین آن پیاده می شود، ، یک فرش قرمز اختصاصی پیش روی او بوسیله چراغهای ال ای دی تعبیه شده، روشن می گردد.
ما مطمئنا توان خرید چنین خودروی لوکسی را تا 10 سال آینده هم نخواهیم داشت، اما طراحی EX103 به ما نکاتی در مورد چگونگی استفاده از تکنولوزی هوش مصنوعی و خومختاری در جهت خدمت رسانی به ثروتمندان را می دهد. به احتمال زیاد برنامه های بی ام و برای یکی دیگر از برندهای معروف خود جز رولزرویس Rolls) (Royce، بر زندگی ما تاثیر خواهد داشت یعنی “مینی”.

“مفاهیم خودمختاری مینی” نیز با هدف تولید محصولی مصرفی که به طور یکپارچه با زندگی ما در ارتباط است تعیین شده اند، همچون یک تلفن هوشمند و دیگر دستگاه های متصل به نت که تولیدکنندگان امیدوار به تولید آن ها هستند.
بی ام و با تعدادی از دیگر پیشروان در زمینه هوش مصنوعی، از جمله آی بی ام (IBM) ، با هدف ساخت برنامه های کاربردی که احتمالا بازه گسترده تری از مشتریان را شامل می شود، قراداد شراکت و همکاری بسته است. پلتفرم کامپیوتری شناختی “واتسون” در خودروهای “i8 هیبریدی نمونه سازی شده”، به منظور بررسی چگونگی تعامل رانندگان با سیستم های اتومبیل شان مورد استفاده قرار گرفته بود.

شرکت آی بی ام گفته است واتسون را با اهداف پایش خود تشخیصی ایراداتی که منجر به محدودیت عملکرد خودرو می شوند، مدیریت ارتباطات با سایر اتومبیل های خودمختار و شناسایی و سازگاری با نیازهای رانندگان، بکار خواهد گرفت.

تحلیل موقعیت مکانی
شرکت بی ام و از طریق مشارکت خود با ارائه دهنده خدمات موقعیت مکانی (که بی ام و همراه با ولکزواگن (Volkswagen) و دایملر (Daimler) در سال گذشته آن را از نوکیا خریداری کردند)، در حال حاضر اطلاعات مکانی را به منظور راه اندازی اولین موج خودروهای خودمختار جمع آوری کرده است.
تمامی اطلاعات از قبیل ویدیوی ضبط شده از دوربین های جانبی، اطلاعات ارسالی از سنسورهای خودرو همچون نیروی ترمز، استفاده از برف پاک کن و چراغ جلو و اطلاعات موقعیت مکانی، همگی توسط وسایل نقلیه به منظور کمک به برنامه ریزی مسیر در اتومبیل های امروزی جمع اوری می شوند. این اطلاعات در آینده نیز می تواند به وسایل نقلیه چگونگی نشان دادن واکنش و رفتار در زمانی که کاملا خودمختار می شوند را آموزش دهد.
یکی دیگر از نوآوری هایی که در حال حاضر در حال استفاده است، اما می تواند پایه و اساس پیچیده تر خدمات را در آینده ایجاد نماید، از طریق مشارکت با شرکت پارک موبایل(Parkmobile) که ارائه دهنده خدمات پرداخت هزینه پارکینگ از طریق موبایل است نشان داده می شود. طبق این معالمه، کلیه مدل های تولیدی بی ام و به طور سراسری به این سیستم مجهز می شوند. این امر به رانندگان اجازه می دهد تا قبل از راه افتادن به طرف مقصد، محل پارک خودروی خود را مشخص کرده و حتی هزینه آن را نیز پرداخت کنند. افزون بر مزیت بالا، این سسیستم به طور قطع موجب کاهش آلودگی های کربنی حاصل از وقفه 20 دقیقه ای پیدا کردن جای پارک توسط رانندگان می شود. در آینده که کلیه وسایل نقلیه خودمختار هستند، قرار است این قبیل سیستم ها موجب پرداخت های ماشین به ماشین و بدون دخالت انسانی شوند.

تدارکات و تعمیر-نگهداری پیشگیرانه
در حین انجام عملیات تولید در کارخانه های بزرگی همچون بی ام و ، حجم بالایی از اطلاعات از طراحی، تولید، تدارکات و توزیع تولید می شوند. برای هماهنگی کار، کاهش هزینه ها و افزایش کارایی در بین 31 بخش مونتاژ در کارخانه های مختلف این شرکت در بیش از 15 کشور، شرکت بی ام و با شرکت ترادیتا (Teradata) به منظور خودکار سازی جریان داده ها و افزایش سرعت تصمیم گیری شروع به همکاری کرده است. از زمان شروع فرآیند تولید تا زمانی که خودرو فروخته می شود، سیستم هایی برای پیگیری هر یک از این فرآیند ها طراحی شده اند. این جریان یکپارچه اطلاعات، زمانی که میلیون ها قطعات در سراسر جهان جابجا می شوند، باعث افزایش راندمان در تدارکات و حصول اطمینان از استفاده بهینه از منابع می شود.
تعمیر-نگهداری پیشگیرانه در سرتاسر خطوط تولید فعال است، بنابراین قطعات فرسوده و خطاهایی که منجر به مشکلات عملیاتی می شوند به سرعت مرتفع می گردند. اگر اختلاف تعداد منابع اولیه تولید یا دیگر منابع در چند کارخانه این شرکت ، زیاد باشد ، با استفاده از داده های ارسالی از هر یک از شعب کارخانجات و مدیریت و تحلیل آنها ، این مشکلات قابل حل خواهند بود. (انتقال مقداری از منابع اولیه تولید از محلی که دارای مازاد است به محلی که نیازمند همان منابع است)
چه بی ام و موفق شود یا نشود وسایل نقلیه کاملأ خودمختار و خود کارآمد را به خیابان های ما بیاورد، کار این شرکت در توسعه سیستم ها و روش های انجام این کار، سهم بزرگی در آینده صنع خودرودر جهان ایفا می کند. با توجه به اندازه بزرگ این شرکت، داده ها و تجزیه و تحلیل های به این وسعت در صنعت خودرو از اهیمت بالایی برخوردار است – این واقعیت که آنها از خود به عنوان رهبران تکنولوژی یاد می کنند، حاصل از چشم انداز فکری و استفاده استراتژیک از مشارکت ها با شرکت های مکمل و گاهأ خرید آن شرکت ها است.

تهیه و تنظیم: آکادمی تحول دیجیتالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *