اکونومیست: به هوش باشید! نیمی از مشاغل جهان از سوی ربات ها و سیستم های هوشمند در خطر نابودی اند / موج اضطراب انسان‌ها در جهان تکنولوژیک آینده+جدول

2 دقیقه: زمان تقریبی مطالعه این مطلب
0

 

 

به نظر می رسد مشاغلی که ما این روزها به عنوان شغل های عادی می شناسیم در معرض تغییر و تحولاتی چشمگیر قرار دارند. تحولاتی که گرچه از سوی برخی از مردم جذاب تلقی می شوند اما می توانند دورنمایی رعب آور را برای انسان های رقم بزنند.

به نظر می رسد مشاغلی که ما این روزها به عنوان شغل های عادی می شناسیم در معرض تغییر و تحولاتی چشمگیر قرار دارند. تحولاتی که گرچه از سوی برخی از مردم جذاب تلقی می شوند اما می توانند دورنمایی رعب آور را برای انسان های رقم بزنند.به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از اکونومیست، جهان امروز ما از وابستگی به سیستم های هوشمند منفک نیست. وقتی سعی می کنیم ماشین آلات را به دستیارهای صوتی،مثل دستیار صوتی گوگل متصل کنیم و یا از طریق الگوریتم های هوشمند فرمان صوتی دهیم،درواقع به بخشی از فرایند اتوماسیون تبدیل شده ایم.درواقع به نظر می رسد استخدام ربات ها در مشاغل مختلف،دیگر موضوعی علمی / تخیلی نیست. در سال 2013 کارل بندیکت فری و مایکل اوزبورن، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد تلاش کردند تا کشف کنند آینده شغلی انسان چگونه خواهد بود.

آن ها بر اساس بررسی الگوریتم های یادگیری ماشینی نتیجه گرفتند که رقمی در حدود 702 نوع کار مختلف در آمریکا می تواند به شکل خودکار انجام شود .بنابراین آنها نتیجه گرفتند که به طور کامل 47٪ از مشاغل می تواند توسط ماشین آلات انجام شوند. اتفاقی که بین بازه زمانی 2 تا 7 سال آتی رخ خواهد داد.

جدول 1.ریسک رباتیک شدن مشاغل بر حسب کشورهای مختلف

اما یک مقاله جدیدتر که توسط « OECD» منتشر شده نشان می دهد، یک باشگاه متشکل از کشورهای ثروتمند به سمت اتوماسیون کامل پیش می روند.روش بررسی “سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه” در این پژوهش از روش مطالعاتی بندیکت و اوزبورن متفاوت است.این پژوهش که در سال 2015 انجام شده نشان می دهد که 14 درصد از مشاغل در 32 کشور جهان به شدت آسیب پذیر هستند و به طور دقیق حداقل 70٪ مشاغل با احتمال «رباتیک شدن» رو به رو هستند.در این میان 32درصد از مشاغل کمتر تحت اتوماسیون هستند. اما در مجموع احتمال اتوماسیون مشاغل در شرایط فعلی بین 50٪ تا 70٪ است.به طور کلی تر در سراسر 32 کشور حاضر در این پژوهش، 210 میلیون شغل جهان در معرض خطر است.جالب است بدانید مشکل به طور مساوی بین کشورها تقسیم نخواهد شد. نتایج این مطالعه در کشورها، متفاوت است:. برای مثال؛ نرخ به خطر افتادن مشاغل در اسلواکی 2 برابر بیشتر از نروژ است. افزون بر این افراد ثروتمند کمتر از افرادی با درامد متوسط در خطرند.اما شکاف های گسترده ای بین کشورهایی با ثروت مشابه وجود دارد.

“تفاوت در ساختار سازمانی” و “ترکیب بندی صنعت” ، نقشی مهم در وضعیت کشورها بازی می کنند،چرا که سوابق کشورها در حوزه سازمانی و صنعت حائز اهمیت است. به عنوان مثال، در کره جنوبی 30 درصد از مشاغل تحت تاثیر اتوماسیون قرار می گیرند، در حالی که این نرخ در کانادا تنها 22 درصد است. با این حال، به طور متوسط، شغل های کره ای سخت تر از مشاغلی در کانادا رباتیک پذیر

جدول 2.وضعیت درصدی مشاغلی که بیش از دیگران در خطر رباتیک شدن قرار دارند.ممکن است این موضوع به این دلیل باشد که کارفرمایان کره ای راه های بهتری برای ترکیب کردن کارها بدون کاهش بهره وری شناسایی کرده اند. در نتیجه می توانند همزمان چندین کار را با هزینه پایین سر و سامان دهند. بنابراین کامپیوتر یا ربات ها نمی توانند همین وظایف را به درستی انجام دهند.

اما این یک خبر خوش برای کره ای ها نیست. این یک توضیح ناراحت کننده برای بی اعتبار شدن مشاغلی است که در کره باقی خواهند ماند. چرا که شرکت ها اکثر مشاغل روتین را به ربات ها می سپارند و تنها مشاغل طافت فرسا برای انسان ها باقی می مانند.

مترجم: رویا پاک سرشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

آیا هوش مصنوعی نگران کننده است؟!

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد روز جمعه به پایان رسید، اما همچنان بازار اخبار و تحلیل‌های م…