چالش‌های بلاکچین؛چالش های را که باید بلاکچین برای شفافیت و کارایی بالاتر در آینده حل کند.

3 دقیقه: زمان تقریبی مطالعه این مطلب
1

در دنیایی که تقریبا همه صنایع به دنبال بهینه‌سازی عملیات‌ تجاری خود از طریق فناوری هستند، حل مسئله مشارکتی و همکارانه می‌تواند امنیت بالاتر، شفافیت بیشتر و کارآیی بهتر را به بار بیاورد. اما برای تحقق این چشم انداز بلاک چین، مسائل زیر باید حل شوند:

  • مقررات: رمزگذاری و تراکنش‌های پابرجا به عنوان نقاط قوت بلاک‌چین مطرح می‌شوند. اما اپلیکیشن‌های بلاک‌چین که در صنایع مالی و بهداشت و سلامت استفاده می‌شوند ممکن است همچنان مجبور به انطباق با مقررات صنعت در ارتباط با نظارت، حریم خصوصی داده و امنیت باشند. استفاده از ارزهای رمزپایه مبتنی بر بلاک‌چین (از قبیل بیت‌کوین) در وب تاریک و همچنین برای شرط‌بندی خیلی برای رگولاترها و قانون‌گذاران جالب نبوده و این نهادها به دنبال احکام و مقرراتی برای کنترل جریان ارزش در این مکانیزم‌ها هستند.
  • آزادی بیش از حد: بلی، چنین مسئله‌ای می‌تواند مطرح باشد. در محیط بلاک‌چین، هر گره یا node با گره‌های دیگر به صورت همزمان مشارکت دارند تا سوابق را حفظ کرده و تراکنش‌ها را ممکن سازند. اما این حد از باز بودن و آزادی می‌تواند خود به چالشی تبدیل شود، خصوصا زمانی که اپلیکیشن‌ها باید از سیستم‌های خارجی داده وارد کنند تا منطق کدنویسی شده را اجرایی کنند. ایجاد مکانیزم‌هایی اعتماد برای چنین فرایندهایی، حتی از طریق تامین‌کنندگان خدمات مستقل می‌‌تواند یک راهکار ممکن باشد. چنین رویکردی باید در برابر انتظارات مرتبط با عاری بودن از مداخله توسط نهادهای خارجی در عملیات بلاک‌چین در موازنه باشد.
  • تهدیدات امنیتی مجازی: مراکز پیشرو مبادله برای ارزهای رمزپایه در ماه‌های اخیر شاهد حملات فزاینده‌ای به تجهیزات وب خود بوده‌اند. چند مرکز مجبور به توقف عملیات خود شدند که همین امر منجر به کاهش سریع حجم مبادله‌ای و قیمت ارزهای رمزپایه شد. مشاهده نوسان ۳۰ درصدی در ارزش دارایی‌های دیجیتال در یک روز قطعا برای اعتماد و اطمینان توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران امر خوبی نیست در حالی که ما صحبت از ایجاد و توسعه Dappsهای انقلابی می‌کنیم که با ارزهای مبتنی بر بلاک‌چین کسب درآمد خواهند کرد. اعضای این صنعت از این مشکل آگاه هستند و نشان داده‌اند که چطور می‌توان بلاک‌چین را در برابر تهدیدات امنیت کوانتومی مقاوم کرد که این در بین مهم‌ترین مسائل امنیتی در برابر صنعت امنیت دیجیتال و مجازی هستند.
  • مقیاس‌پذیری: زیست‌بوم بیت‌کوین تاکنون نیز از قابلیت‌ مقیاس‌پذیری محدود، زمان‌های پردازش آهسته و عدم قطعیت در مورد مسیر آینده این فناوری به علت تغییرات آینده در پروتکل (از قبیل forkهای نرم و سخت) آسیب دیده است. در صورتی که این مسائل به گونه‌ای حل نشوند که بلاک‌چین‌ها قابلیت پذیرایی از کاربری‌ها و اپلیکیشن‌های تجاری را نداشته باشند، پذیرش و رشد فناوری‌های مبتنی بر بلاک‌چین می‌تواند از حرکت بایستد.
  • تبدیل شدن به کالای اقتصادی و نبود تعامل متقابل: این چالش می‌تواند یک مسئله بلند مدت باشد. بگذارید تشبیهی از اینترنت بیان کنیم: اگر بلاک‌چین را همانند اینترنت تصور کنیم، Dappها مانند وب اپلیکیشن‌هایی هستند که در اینترنت اجرا می‌شوند. تمایز اما از اپلیکیشن‌ها ناشی می‌شود، زیرساخت بنیادین (یعنی بلاک‌چین) امری موجود و حاضر در همه جا خواهد بود و می‌تواند به مانند یک کالای اقتصادی تبدیل به امری عادی شود. رویکردها و فناوری‌های مختلفی به وجود خواهند آمد که چنین اموری را ممکن خواهند ساخت. ذینفعان این صنعت که نسخه‌های بلاک‌چین خود را تبلیغ می‌کنند باید در مورد مدل اقتصادی صحیحی که به اعضای این زیست‌بوم نفع برساند تصمیم بگیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

پیش‌بینی میزان استخراج بیت کوین در سال آینده

استخراج بیت کوین همواره بخش جدا نشدنی از شبکه BTC بوده است. فعالیت‌های استخراج بیت کوین مع…