مزیت های اقتصاد دیجیتال چیست؟

0 دقیقه: زمان تقریبی مطالعه این مطلب
0
اقتصاد--دیجیتال

رقابتی شدن اقتصاد مزیت اصلی اقتصاد دیجیتال است.

مسعود سعادت‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال بر پایه فناوری‌های دیجیتال و وسایل الکترونیکی شکل گرفته است. گسترش فناوری اطلاعات در سایر کشورها و جوامع جای اقتصاد سنتی را گرفته است.

وی با اشاره به مزایای اقتصاد دیجیتال، اضافه کرد: کاهش هزینه‌ها از مهمترین مزایای این نوع از اقتصاد است. به عنوان مثال در سیستم بانکداری الکترونیک بیشتر امور بانکی را می‌توان از طریق اینترنت و گوشی همراه انجام داد و نیاز به مراجعه مستقل، صرف وقت و هزینه نیست. رقابتی شدن اقتصاد از دیگر مزایای اقتصاد دیجیتال است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور لرستان خاطرنشان کرد: از آنجا که در اقتصاد دیجیتالی فروشگاه‌های اینترنتی گسترش می‌یابند بسیاری از خرید و فروش‎ها از طریق اینترنت انجام می‌شود و رقابت بین فروشگاه‌ها در سطح جهانی اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: خدمات بانکی، جابجایی و انتقال پول، خرید و فروش‌های اینترنتی و ارائه خدمات در سیستم اقتصاد دیجیتال با سرعت بیشتری انجام می‌شود و این مزیت سبب شده که انجام بسیاری از کارهای اقتصادی به صورت دیجیتال باشد.

سعادت‌مهر افزود: تغییر شکل پول از کاغذی به الکترونیکی از دیگر مزیت‌های اقتصاد دیجیتال است.

این دکترای اقتصاد تصریح کرد: در اقتصاد دیجیتال مردم کمتر پول نقد نگهداری می‌کنند و بیشتر خریدها از طریق کارت‌های اعتباری و یا اینترنتی انجام می‌شود لذا به تدریج شکل پول تغییر کرده به طوری که ممکن است در آینده بانک‌های مرکزی پولی چاپ نکنند و تنها حساب افراد و شرکت‌ها را بستانکار و بدهکار کنند.

وی با بیان برخی از معایب اقتصاد دیجیتال، افزود: در اقتصاد دیجیتال چون بیشتر کارها از طریق ماشین انجام می‌شود. استفاده از نیروی کار کمتر شده و به عبارت دیگر سرمایه جایگزین نیروی کار می‌شود و در نهایت بیکاری افزایش می‌یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

سمینار رایگان آنلاین “بازاریابی داده محور “

آکادمی تحول و اقتصاد دیجیتال قصد دارد در تاریخ چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه 1399 سمینار آنلاین…