شناخت قابلیتهای کسب وکار (هویت خود) راز موفقیت در تحول دیجیتال

11 دقیقه: زمان تقریبی مطالعه این مطلب
1

بر مسیر برد متمرکز شوید. مسیر برد، مسیری است که در آن توانایی مواجه با چالش ها را یکی پس از دیگری با احتمال منطقی موفقیت دارید. به جای تکیه بر یک محصول یا خدمت، یک هویت قوی ایجاد کنید – یک عبارت گویا از آنچه شرکتتان در آن قوی است و دلیل اهمیت آن چیست- چنین عبارتی باعث می‌شود شرکت شما واقعاً متمایز شود. مدل کسب‌وکار قدیمی خود را کاملاً رها نکنید. هویت خود را بر مبنای نقاط قوت موجود از نو بنا کنید.

در بسیاری از صنایع با برهم خوردگی، مدلهای کسب‌وکار جدید و قدیمی همچنان با هم کار میکنند: فروشگاه های زنجیره ای یا کتاب فروشی ها همچنان به کار خود ادامه می دهند. بنابراین قابلیت های اصلی را با یکدیگر ترکیب کنید تا یک رویکرد سازگار برای همه مشتریان ایجاد کنید. آمازون، اپل، آیکیا، استارباکس قابلیت اصلی خود را با وجود تمام برهم خوردگی ها از ابتدای کسب‌وکارشان تا کنون حفظ کرده اند. همانطور که استاد دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد ، آقای کریستنسن اظهار کرد: «تصمیم بگیرید که بر چه قابلیتی می ایستید ، و سپس تمام مدت برای آن بایستید»

یک نمونه شرکتی که مسیر پیروزی را تشخصی داد، پت اسمارت «به لاتین PetSmart» است که خرده فروش محصولات و خدمات حیوان خانگی است. در آوریل 2017 ، پت اسارت بزرگترین تجارت الکترونیکی در تاریخ را ثبت کرد و سایت تهیه حیوان خانگی Chewy.com را به قیمت 3.35 میلیارد دلار خرید (فقط کمی بیشتر از آنچه والمارت در همان زمان برای فروشگاه آنلاین Jet.com پرداخت کرد). Chewy.com قابلیت هایی در زمینه خدمات مشتری داشت که مکمل فروشگاه های پت اسمارت بود و خدمات متعدد آن شامل مراکز نگهداری، سالن های نظافت و کلینیک های حیوانات خانگی می شد.  این سایت همانند فروشندگان معتبر مانند نوردستروم «به لاتین Nordstrom» سطح بالایی از تعامل با مشتری را ارائه می‌داد، این شرکت برای حل مشکلات خدماتی اش با مشتریان مرتب تماس می گیرد و کارتهای تشکر به آن ها ارسال می کند. ادغام این دو شرکت موجب شد هر دوآن ها (پت اسمارت و Chewy.com) هویت روشن تر و رقابت پذیرتری پیدا کنند.

از این رو، تنها توسط ساختن و حفظ سیستمی از قابلیتهای متمایز ترکیبی (در حوزه های مختلف) می توان مسیر برد را ترسیم کرد. ترکیب هایی از نیروی انسانی، دانش، فناوری اطلاعات ، ابزارها، ساختارها و فرآیندهایی که با گذشت زمان اصلاح و توسعه می یابند. به گفته آلفرد دیچندلر[1]، مورخ به نام حوزه تجارت ، «پایگاه یادگیری یکپارچه» از گذشته تا کنون مهمترین عامل موفقیت کسب‌وکار بوده است. شما برخی از این قابلیت ها را دارید اما نیاز دارد قابلیت های جدیدی هم توسعه دهید، سپس اقدام به خرید شرکت‌هایی می کنید که قابلیتشان مکمل قابلیت های شماست. دقیقا همان کاری که پت اسمارت انجام داد که برای تقویت قابلیت های خود، سرمایه گذاری بلندمدت انجام داد.

نمونه بارز دیگر هانیول «به لاتین Honeywell» است. در اواسط دهه 2010 ، مسیر برد این کسب‌وکار در حوزه گرمایشی ، تهویه و کولر توانست یک تهدید برهم زننده از جانب  ترموستات های دیجیتالی را شکست دهد. هانیول از قابلیت توزیع قدرتمندی برخوردار بود، افراد این شرکت می دانستند چگونه روابط مستقیمی را با نصب كنندگان سیستم های گرمایشی سرمایشی و فروشندگان برقرار كنند كه به جای معرفی تازه واردها ترموستاتهای دیجیتال هانیول را به مشتریان معرفی کنند. این امر به شرکت زمان داد تا فناوری خود را به روز کند.

 

[1] Alfred D. Chandler Jr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

سمینار رایگان آنلاین “بازاریابی داده محور “

آکادمی تحول و اقتصاد دیجیتال قصد دارد در تاریخ چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه 1399 سمینار آنلاین…