دانیل نیومن نویسنده کتاب ساختن اژدها؛ ده روند رایج در تحول دیجیتالی در سال 2017

16 دقیقه: زمان تقریبی مطالعه این مطلب
4
daniel_newman

تحول دیجیتال تمام جنبه های یک کسب و کار را تحت تاثیر قرار می دهد. همزمان با رشد تکنولوژی دیجیتال، اعتقاد من بر این است که تحول دیجیتالی ملزوم همکاری و مشارکت جدی، برنامه ریزی دقیق، و پذیرش کلیه دپارتمان های سازمانی است.

در طی سال های اخیر، دنیای کسب و کار شاهد شکسته شدن سیلوهای (دپارتمان های) بی ربط از هم در یک سازمان و حتی چند منظوره شدن نقش افراد در جایگاه های مختلف شده است. امروزه تحول دیجیتالی فقط یک روند نیست بلکه جزء لاینفک استراتژی کسب و کار مدرن شده است. در اینجا ده روند اصلی تحول دیجیتال در سال 2017 با هم مرور می کنیم:

  1. انطباق پذیری بیش از گذشته برای موفقیت حیاتی است: خواه بخواهید یا نخواهید، تغییر همواره اتفاق می افتد. با نگاهی به نقش رایانش ابری در سال 2016 این موضوع را می توان بهتر درک کرد. شرکت های مدرن تنها زمانی موفق می شوند که خودشان را با صنعت و تغییرات بازار تطبیق دهند و تکنولوژی های جدید را با فرهنگ سازمانی و رویه های سازمانی شان هماهنگ می کنند. تحول دیجیتال در مورد قدرت یک تکنولوژی نیست بلکه فرهنگی است که می تواند تکنولوژی را در سازمان رهبری و مدیریت کند.
  2. رشد اهمیت تجربه مشتریان: تجریه مشتریان (شامل کارمندان و مشتریان نهایی) هدف نهایی هر تحول دیجیتال محسوب می شود. مشتریان بیش از گذشته محتاط شده اند، خیلی سریع از برندهایی که با ارزش ها و نیازهای آن ها سازگار نیستند روی بر می گردانند. یک تجربه عالی برای مشتریان روش بی نظیری برای حفظ مشارکت و ارتباط آن ها با برند شما است. این فرایند بسیار جامع می باشد. در تمام نقاط تماس (Touchpoint)، مشتریان باید با کسب و کار شما ارتباط مثبت و مستمری برقرار کنند. برای مثال، کارآفرینان می توانند از داده های تحلیلی برای کشف این پرسش استفاده کنند که مشتریانشان از کجا می آیند (از یک پلتفرم رسانه اجتماعی، یک بلاگ، یا جای دیگر) و از این طریق تعامل را در جاهای پرترافیک با مشتریان پررنگ تر کنند. هر عاملی که با آن با مشتریان ارتباط برقرار کنید مهم است. اگر می خواهید در تحول دیجیتال رهبر باشید باید سعی در برداشتن تمام اصطعکاک ها و بهبود تجربه تک تک مشتریان از طریق تمام ابزارهای ارتباطی داشته باشید.

 

  • نقاط ارتباط یا تماس به معنی کلیه مسیرهایی است که یک مشتری می تواند با یک کسب و کار ارتباط برقرار کند. این ارتباط می تواند چهره به چهره، از طریق وبسایت، یک اپلیکیشن و یا هر نوع دیگری از ارتباطات باشد. وقتی مشتریان از طریق این نقاط تماس، برند شما را می بینند یا احساس می کنند یا می شنوند، فرصت مقایسه با ادراکات پیشین خود از برند شما پیدا می کنند و تصویری جدید در ذهنشان شکل می گیرد. در فروشگاه های فیزیکی نقاط تماس می تواند بو، صدا، ظاهر، نور، رفتار فروشنده ها، و غیره باشد. بنابراین نقاط تماس با مشتریان در دنیای امروز موضوع بسیار گسترده ای است و تکنولوژی های بهبود تماس با مشتریان متعدد می باشد
  • توانایی گذاشتن تاثیر مثبت در 5 مرحله خرید نقشی مهم در تصویر برند ما در ذهن مشتریان دارد: این پنج مرحله در خریدهای انتخابی شامل تشخیص مسئله، جمع آوری اطلاعات، ارزیابی گزینه های جایگزین، تصمیم خرید، و رفتار پس از خرید است. و در خریدهای هیجانی نیز که یکباره و بر اثر تحریک احساسات خریدار صورت می گیرد راه های ارتباطی با مشتریان در تداوم تصویر مثبت یک برند نقشی حیاتی ایفا می کنند. بنابراین دیجیتالی شدن یک شرکت در بهبود تمام نقاط تماس مشتریان رمز کلیدی موفقیت در دنیای امروزی برای برندها محسوب می شود. تا مشتریان آن برند را به جای گزینه های دیگر انتخاب کنند.
  1. نوآوری به سرعت اتفاق می افتد: نوآوری پیشرو یکی از بهترین راه های حفظ مزیت رقابتی در بازار رو به رشد امروز محسوب می شود. تکنولوژی های جدید به سرعت هرچه تمام باید مورد ارزیابی، آزمون، تحلیل، و قضاوت قرار بگیرند. کسب و کارها دیگر نمی توانند ابزارهایی را به کار بگیرند که ارزش واقعی برای سازمان ندارد و فقط منابع سازمانی و زمان آن ها را هدر می دهند. این همان ذهنیت «سریع شکست بخور تا زودتر موفق شوی» می باشد. برخی از پروژه ها از همان اول خوب پیش می روند. برخی دیگر منحنی های یادگیری خاصی را طی می کنند. هرچه زودتر ایده ها در شرکت شما به سمت مرحله پیاده سازی حرکت کنند، بیشتر می توانید از فرصت های تحول و تخریب خلاق بازار استفاده کنید و مدل های کسب و کار نوآورانه تری ایجاد کنید. ما در گزینه اول راجع به انطباق پذیری صحبت کردیم که اینجا هم نقش مهمی ایفا می کند. اگر یک شرکت، فرهنگ انطباق پذیری داشته باشد و بتواند با تکنولوژی های جدید راحت ادغام شود، در دراز مدت قطعا رشد پایداری را تجربه خواهد کرد.
  2. استقبال از دورکاری: افراد حرفه ای جوان انعطاف کاری را به حقوق بالا ترجیح می دهند. تکنولوژی های موبایلی و نفوذ پهنای باند به کسب و کارها اجازه می دهد با افراد حرفه ای و نابغه در همه نقاط دنیا در ارتباط باشند و آن ها را جذب کنند. بسیاری از کارمندان قراردادی و پروژه ای ترجیح می دهند از خانه شان یا حتی کنار ساحل در آرامش کار کنند. شرکت ها هم می توانند از هر محدوده زمانی در دنیا و کشورهای مختلف کارمندان دورکار جذب کنند. پیرو تحول دیجیتال و گسترش رسانه های ارتباط از راه دور، فرصت های دورکاری نیز بیشتر و بیشتر خواهند شد.
  3. نفوذ واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR): موفقیت چشم گیر اپلیکیشن واقعیت افزوده Pokemon GO، موجب بیداری کسب و کارهایی شده که قبلا پتانسیل واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را درک نکرده بودند. این تکنولوژی ها قبلا فقط در حوزه بازی مطرح بود ولی امروزه کاربرد آن ها بسیار ساده تر شده است. تغییر اساسی به سوی AR و VR راه های نویی را برای ارتباط با مشتریان و تعاملات خاطره انگیز و منحصر به فرد با آن ها فراهم می کند. پیش بینی من این است که صنعت بازی از یک پاورقی به سمت استراتژی کلیدی کسب و کارها حرکت خواهد کرد. حتی در محیط های کاری برای کارمندان، آوردن بازی به کار همراه با AR  و VR موجب بهبود مشارکت، خلاقیت و عملکرد آن ها می شود.
  4. رابطه برنامه نویسی نرم افزار (API): تحول دیجیتال به طور ذاتی لازم و ملزوم IT و چابکی در سازمان است. ابزارهاو تکنولوژی های جدید به بیش از یک مسیر برای زنده ماندن نیاز دارند، در غیر این صورت، به سرعت افول می کنند. API کلید این مسیرهای مختلف است. eBay و PayPal دو شرکتی هستند که بر اساس این تکنولوژی ها کار می کنند، و می توانند حجم وسیعی از مبادلات را مدیریت کنند. امروزه شرکت ها به جای استفاده صرف از یک پلتفرم، از طریق API درگاه های مختلف برای اتصال پلتفرم های مختلف به یکدیگر و خلق یک اکوسیستم سریع و منعطف ایجاد میکنند. این اکوسیستم موجب یکپارچگی اطلاعات شده و پلتفرم های متفاوت را با هم ترکیب می کند. برخی از شرکت های نرم افزاری در مقابل این تغییر مقاومت می کنند، ولی برای به وجود آوردن تجربه خوب در مشتریان، استفاده از پلتفرم های متفاوت و در عین حال یکپارچگی آن ها با هم امری غیر قابل اجتناب است.
  5. داده های عظیم و تحلیل ها: اهمیت موضوع داده های عظیم در کسب و کارها هر روز بیشتر می شود. همه ما می دانیم که حجم داده ها در دنیا بسیار گیج کننده است و تعداد کمی از شرکت ها در دنیا هستند که قادرند از حجم عظیم اطلاعات به بهترین شکل استفاده کنند. تحلیل های آماری نشان می دهند که مشتریان به چه چیزی فکر میکنند، چه می خواهند، و در مورد برند شما چه تصوری دارند. در عصر تحول دیجیتال، تقریبا همه چیز قابل اندازه گیری است. تمام تصمیم گیری ها بر مبنای داده و تحلیل های آماری می باشد.
  6. تحول دیجیتال از اینترنت اشیاء نشأت می گیرد (Internet of Things): اینترنتی شدن تمام اشیاء بینش عمیقی را در ذهنیت مشتریان ایجاد می کند. همچنین، زندگی روزمره مردم را با کمک به ساخت شهرهای کاراتر و سازمان های یادگیرنده تغییر می دهد. کسب و کارها و مشتریان به منفعت بردن از قابلیت اینترنتی شدن اشیاء ادامه خواهند داد. با تخمین سرمایه گذاری50 میلیاردی روی سنسورهای اینترنت اشیاء تا سال 2020 و بیش از 200 میلیارد روی «اینترنتی شدن اشیاء تا سال 2030»، تردیدی نیست که اینترنتی شدن اشیاء قابل تغییر نیست.
  7. ماشین های هوشمند و هوش مصنوعی (AI) روند روبه رشد تجربه خواهند کرد: ارتباط ما با تکنولوژی به رشد خود ادامه خواهد داد. به زودی ماشین ها قادر خواهند بود یاد بگیرند و با محیط پیرامون خودشان را تطبیق دهند. AI همیشه در حوزه داستان های علمی تخیلی خلاصه می شده است، ولی همزمان با پیشرفت تکنولوژی، افراد حرفه ای هوش مصنوعی با این تکنولوژی هماهنگ می شوند تا مسائل پیچیده را حل کنند. امروزه ماشین های مصنوعی بخشی غیر قابل اجتناب زندگی بشری و جهان IT محسوب می شود درحالی که ماشین های یادگیرنده و حرفه ای جایگزین «مشاغل نیازمند مهارت کم» می شوند.
  8. تخریب سیلوها: نقش مدیر ارشد IT بطور قابل ملاحظه ای در دهه اخیر تغییر کرده است. با افزایش نقش های جدید مثل مدیر ارشد IT و مدیر ارشد ارتباط با مشتریان، شاهد رشد اهمیت تحول دیجیتال در شرکت ها بوده ایم. و این اهمیت نه تنها در حوزه تکنولوژی یک شرکت اتفاق می افتد بلکه در کل یک سازمان اتفاق می افتد. راهکارهای سنتی چندبعدی تر شده است و تکنولوژی دیگر نمی تواند نقش حمایتی صرف داشته باشد. با شکستن سیلوهای منزوی، به نوآوری ها فضا برای باروری می دهیم. من معتقدم که این روندهای جدید و تکنولوژی ها مرکز تلاش های تحول دیجیتال در سال 2017 خواهد شد و این تلاش ها تا سال آینده ادامه خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

سمینار رایگان آنلاین “بازاریابی داده محور “

آکادمی تحول و اقتصاد دیجیتال قصد دارد در تاریخ چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه 1399 سمینار آنلاین…