تحول دیجیتالی و تولید سفارشی

12 دقیقه: زمان تقریبی مطالعه این مطلب
0
rotax

پیشرفت به سوی تولید سفارشی «نمونه موردی: وسایل بازی لوکس برای بزرگسالان»

در سال 2009، شرکت متخصص استرالیایی ساخت موتورهای الکترونیکی BRP-Rotax دوران سختی را تحت تاثیر بحران اقتصادی پشت سر می گذاشت. تقاضا برای کالاهای لوکس و گران کم شده بود. فعالیت این شرکت ساخت موتور برای وسایل الکترونیکی تفریحی مثل موتورهای برفی Ski-Doo و قایق جتی های Sea-Doo و ماشین های اسبی و محصولات برند Can-Am Spyder  و غیره است. مدیر ارشد IT این شرکت می گوید که «استراژی ما تولید کالا و ذخیره در انبار و سپس فروش آن ها است، و در آن وضعیت بازار کم رونق با مازاد تولید در انبار مواجه شدیم. هر سال شرکت ما 250،000  موتور تولید می کند که به 4،200 واسط در 100 کشور دنیا فروخته می شوند».  پس از این اتفاق ، شرکت BRP-Rotax  برای خود یک هدف جدید تنظیم کرد که با دقت شمار موتورهایی که بازار کشش آن را دارد تعیین کند و تولید خود را بر طبق آن تنظیم کند. شرکت باید بتواند انقدر منعطف باشد که با بالا پایین های اقتصادی بتواند کنار بیاید.

راهکار نرم افزاری: استراتژیست های شرکت BRP-Rotax  تصمیم گرفتند از تولید انبوه فاصله بگیرند و بیشتر برتولید سفارشی روی آورند. همچنین آنها می خواستند مشتریانشان این انتخاب را داشته باشند که شاسی و موتور خود را به صورت آنلاین و مجازی سوار کنند. به گفته آقای Okruch : «ما قصد داریم مدل های استاندارد کمتری تولید کنیم و مدل هایمان را سفارشی کنیم».  وی تلاش برای دیجیتالی شدن شرکت خود را عامل این تصمیم می داند. برای مثال، در سوار کردن موتورها، BRP بر دستگاه های با راهنمای خودکار تمرکز دارد که بسیار هوشمندند. ماشین هایی که خودشان حرکت می کنند و انعطاف پذیری لازم را برای رسیدن به تولید سفارشی در اختیار شرکت قرار می دهد. همچنین BRP-Rotax  بر پایه بالا بردن سطح هماهنگی بین تجهیزات تولید و سیستم ERP اش فعالیت می کند. همانطور که Okruch می گوید «این هماهنگی بیش از گذشته موجب داشتن کنترل بالاتر روی فرایندهایمان شده است. از این طریق ما امکان پیگیری تاریخچه تمام اجزای تولید را داریم . استفاده از تراشه های RFID نیز می توانند فرایندها و کنترل داده بیشتری انجام دهند که این موضوع خود موجب هوشمندتر شدن ماشین ها شده است، من امروز حتی فکر کردن به سیستم های قدیمی مان تنم را می لرزاند»

راهکار SAP در طول فرایند ساخت یک موتور، فرایندهای تولید را نظارت می کند تا خطاهای سیستم تولید را در مراحل اولیه اصلاح کند. به گزارش آقای Okruch «شفافیت اطلاعات درلحظه/بلادرنگ، سرعت، تصمیم گیری درست بر پایه آخرین داده های تولید، و نظارت دقیق بر پیشرفت کاری از جمله مزایای استفاده از راهکارSAP برای ما بوده است». «البته اگر بخواهم واقع بینانه بگویم برای یک شرکت تابعه از یک هولدینگ بزرگ مثل ما با 7،600 کارمند فرایند تغییر بسیار سخت تر و الزامی تر از خود تکنولوژی بود» «شرکت ما هنوز  نتوانسته کاملا هدف خود را در پیش بینی تعداد ماشین ها برای فروش عملی کند زیرا که قانع کردن شرکت مادر ما در کانادا در مورد مزایای رویکرد جدیدمان کار دشواری است ولی هدف ما این است یک کارخانه هوشمند شویم که نیازهای تولید خود را پیش بینی و اجرایی می کند. پروژه ما فانوس دریایی است برای کل هولدینگمان»

برنامه آینده: شرکت BRP-Rotax هم اکنون به سمت داده های عظیم حرکت می کند. در حال حاضر، Okruch حرفی در مورد «داده های هوشمند» یا «ایتسگاه کنترل» نزده است. داده هایی که شرکت را قادر می سازد تحلیل های هوشمندش را با هم یکپارچه سازی کند. در حال حاضر، هدف وی این است که در قدم اول کلیه خطوط تولید قدیمی در کارخانه حذف شوند و شرکت بتواند کل خط تولید خود را کامل سفارشی کند و به عبارتی به محض سفارش اقدام به تولید کند. «در این صورت تمام تامین کنندگان ما در زنجیره تامین نقش فعال پیدا می کنند»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

سمینار رایگان آنلاین “بازاریابی داده محور “

آکادمی تحول و اقتصاد دیجیتال قصد دارد در تاریخ چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه 1399 سمینار آنلاین…