استراتژی تحول دیجیتال

2 دقیقه: زمان تقریبی مطالعه این مطلب
3

مدیرانی که به تحول دیجیتالی فکر می‌کنند، باید به این نکته هم توجه داشته باشند که:

استفاده از تکنولوژی و دستاوردهای فناوری اطلاعات، به تنهایی، به تحول دیجیتالی در سازمان منجر نمی‌شود.

به عبارتی، ممکن است سازمان‌ها با استفاده از ابزارهای دیجیتال، دقیقاً همان کارها و فعالیت‌های قبل از دوران دیجیتالی شدن را صرفاً با ابزاری متفاوت انجام دهند، بدون اینکه هر نوع تحول دیجیتالی را تجربه کنند.

در مدل مت و هس، تاکید می‌شود که اگر استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات به تغییر ساختار کسب و کار و تغییر الگوهای ارزش آفرینی و به کمک آنها به تغییر در دستاوردهای مالی کسب و کار منتهی شود، می‌توانیم بگوییم در راستای تحول دیجیتالی گام برداشته‌ایم.

جورج وسترمن (George Westerman) یکی از نامهای آشنا در حوزه تحول دیجیتال محسوب می‌شود. وسترمن دکترای خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرده و اکنون ضمن تدریس در دانشگاه MIT با مرکز مطالعات اقتصاد دیجیتال این دانشگاه همکاری می‌کند.

تحول دیجیتال از نگاه وسترمن

تفاوت انقلاب دیجیتال با اقتصاد دیجیتال

هرگاه دیدیم همان کارهای قدیمی، همان فرایندهای قدیمی، همان عملکردهای قدیمی، با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام می‌شوند، ما صرفاً با انقلاب دیجیتال مواجه هستیم که متاسفانه بسیاری از کشورهای در حال توسعه، تکنولوژی دیجیتال را در این سطح تجربه می‌کنند، اما هرگاه دیدیم کارها و خدماتی انجام می‌شود و ارزش‌هایی ایجاد می‌شود که قبلاً وجود نداشته و عملاً به‌واسطه تکنولوژی خلق شده‌اند، خصوصاً هر گاه دیدیم ساختارهای سنتی در حال ضعیف‌شدن و نابودشدن هستند و ساختارهای دیجیتال جای آنها را می‌گیرند (نه اینکه ساختار دیجیتال، صرفاً ابزار آنها شود)اقتصاد دیجیتال را تجربه کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

سمینار رایگان آنلاین “بازاریابی داده محور “

آکادمی تحول و اقتصاد دیجیتال قصد دارد در تاریخ چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه 1399 سمینار آنلاین…