هشتمین شماره گزارش زیست‌بوم منتشر شد.

1 دقیقه: زمان تقریبی مطالعه این مطلب
0

در هشتمین شماره گزارش زیست‌بوم مطالب زیر را می‌خوانید:

یادداشت
پروانه مافی، نماینده مردم تهران و ریاست کمیسیون کسب‌وکارهای اینترنتی مجلس شورای اسلامی یادداشت این شماره با عنوان همراهی نهاد قانون گذاری با استارت‌آپ‌ها را نوشته است. او در بخشی از این یادداشت آورده است: «کسب‌وکارهای نوپا در حوزه‌های مختلف، به ‌ویژه فناوری اطلاعات، چند سالی‌ است که کار خود را در ایران هم آغاز کرده‌اند و نهادهای مختلف به‌ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت‌های مربوطه تلاش می‌کنند با رفع موانع قانونی این کسب‌وکارها، بخشی از مشکلات کارآفرینان استارت‌آپی را حل کنند. براساس آنچه در برنامه ششم توسعه آمده است، با افزایش حجم بازار، سهم فناوری نیز در سبد هزینه خانوارها به شدت رشد می‌کند و در نتیجه حضور و حمایت ویژه دولت و مجلس از این بخش اهمیت بیشتری پیدا کرده است.» مافی در بخش دیگری از این متن نوشته است: « از دیگر برنامه‌ها، حمایت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. این صندوق‌ها با حمایت از استارت‌آپ‌ها و کاهش خطرات سرمایه‌گذاری، در توسعه آنها نقش اساسی داشته‌‌اند. کمیته کسب‌وکارهای اینترنتی مجلس نیز با انجام تحقیقات گسترده و نوآوری‌های بسیار به میدان آمده است تا به ایجاد استارت‌آپ‌های موفق‌تر کمک کند؛ در این زمینه رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی با آگاهی‌بخشی می‌توانند مسیر را برای این کسب‌وکارها هموار کنند.»

 

گزارش ایران
گزارش این شماره با عنوان «چالش‌هایی فراتر از جنسیت؛ فعالان زن کسب‌وکارهای نوپا از مسایلشان می‌گویند» به مشکلاتی که هشت نفر از این کارآفرینان زن در حوزه فعالیت خود با آنها روبه‌رو بوده‌اند، می‌پردازد. بیشتر کسب‌وکارهای نوپایی که زنان راه‌اندازی می‌کنند، در حوزه‌های صنایع دستی، غذا، سلامت و مانند اینهاست. زنان معمولا فضاهای مشخص‌تری را برای فعالیت‌های خود حتی در حوزه فناوری در اختیار گرفته‌اند که کمتر مردان به سراغ آن می‌روند، این مساله شاید مبتنی بر نگاه جامعه به زنان باشد و شاید دلایل دیگری دارد که در این گزارش به آن نمی‌پردازیم. اما آنچه مورد توجه است، چالش‌هایی است که صاحبان این استارت‌آپ‌ها با آن مواجه‌اند. چالش‌هایی که جنس آنها ارتباطی به جنسیت ندارد و دربرگیرنده تمامی استارت‌آپ‌هاست اگر چه بعضی از کارآفرینان زن، خواسته‌های مشخصی‌تری دارند.

مصاحبه
سیده فاطمه مقیمی، کارآفرین برتر جهان اسلام در این شماره از مشکلاتی که پیش‌روی زنان کارآفرین در ایران است، می‌گوید. «شعارهای توخالی برابری در کارآفرینی زنان» گفت‌وگویی است که در آن، مقیمی از نبود بسترهای فرهنگی ـ اجتماعی مناسب این حوزه صحبت می‌کند. زنان در بسیاری از جوامع حتی ایران به‌عنوان جنس دوم شناخته می‌شوند. این مساله در کارآفرینی هم بر فعالیت آنها تاثیر گذاشته است. امروزه زنان هم نقش چشم‌گیری در فعالیت‌های استارت‌آپی دارند اما همواره با محدویت‌ها و چالش‌های متفاوتی نسبت به مردان روبه‌رو هستند. شاید فکر کنید که در حوزه استارت‌آپ‌های فناوری اطلاعات این تفاوت آشکار نباشد اما این مساله در استفاده منابع بسیار به چشم می‌آید.

اینفوگرافی
اینفوگرافی این شماره به گزارش «وضعیت کارآفرینی زنان در ایران و جهان» اختصاص دارد. «شاخص فاصله جنسیتی ایران در سال ۲۰۱۶»،‌ «خط سیر کارآفرینی زنان و مردان در ایران مطابق گزارش GEM 2016» و «فرصت‌های اقتصادی پیش‌روی زنان در ایران و خاورمیانه مطابق گزارش سال ۲۰۱۲ اکونومیست» بخش‌های مختلف اینفوگرافی این شماره است.

گزارش مرکز

«نمایه‌ای از زیست‌بوم استارت‌آپی ایران؛ تحلیل و مقایسه زیست‌بوم استارت‌آپ‌های ICT ایران با سایر کشورها» گزارش پژوهشی این شماره از زیست‌بوم است. چالش‌های محیطی کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) مجموعه عواملی هستند که مسیر رشد یک استارت‌آپ را با موانع جدی روبه‌رو می‌کند. برخی از این چالش‌ها در نهایت منجر به فروپاشیدن استارت‌آپ در بلندمدت می‌شود. به همین منظور، تحلیل وضعیت زیست‌بوم استارت‌آپی کشور اهمیت بسیاری دارد تا به کمک آن بتوان از این چالش‌ها تا حد امکان دوری کرد. این مساله به انجام پژوهش جامعی مبتنی بر روش پیمایش جهت شناخت چالش‌های محیطی استارت‌آپ‌ها در کشور منجر شد که با همکاری مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا و هسته پژوهشی نوآوری کسب‌وکارهای دیجیتال دانشگاه تهران در نیمسال دوم سال ۹۵ و پژوهشی میدانی در الکام‌استارز ۹۶ صورت گرفت.

اخبار ایران و جهان
اخبار ایران و جهان که با کسب‌وکارهای نوپا در ارتباط است، در این صفحه آمده است.

رویدادها
در بخش رویدادها می‌توانید از عنوان مهم‌ترین رویدادهای ماه آینده آگاه شوید.

مقاله
مقاله این شماره «هفت چالش زنان کارآفرین» است که هفت مورد را به این زنان یادآوری می‌کند. اگرچه فعالیت‌های امروزی زنان کارآفرینی را از امری مردانه تغییر داده و زنان زیادی کارآفرینی می‌کنند، اما اغلب آنها با چالش‌هایی مواجهند که معمولا برای مردان وجود ندارد. مواردی چون انتظارات اجتماعی، دسترسی محدود به سرمایه، فضای مردانه رقابت و ایجاد شبکه پشتیبان برخی از این چالش‌هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

سمینار رایگان آنلاین “بازاریابی داده محور “

آکادمی تحول و اقتصاد دیجیتال قصد دارد در تاریخ چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه 1399 سمینار آنلاین…