اصول 10 گانه برد در بازی برهم خوردگی دیجیتال

4 دقیقه: زمان تقریبی مطالعه این مطلب
0

اگر تا کنون متوجه نشده اید،  یک بازی پر خطر و پیچیده در دنیا  به نام برهم‌خوردگی دیجیتال (Digital Disruption) در حال انجام است.  این پدیده در نتیجه آخرین موج فناوری متولد شده است که حاصل و نتیجه پیشرفت در حوزه های گوناگون است؛ حوزه هایی از قبیل هوش مصنوعی، تحلیل داده ها ، علم روباتیک، اینترنت اشیاء و پلتفرم های صنعتی با قابلیت نرم‌افزاری (software-enabled industrial platforms)

بر اثر چنین پیشرفت هایی، رهبران فعال در صنایع مختلف شاهد این هستند که مدل های کسب‌وکارشان به سرعت و عمیقأ در حال تغییر است. طیف گسترده ای از صنایع، از جمله سرگرمی، رسانه‌ها، نظامی، فروشگاه‌داری (ریتیل) و فروشگاه های زنجیره ای، تا کنون به‌طور محسوس تحت تأثیر این تحولات قرار گرفته اند. به جرأت می‌توان گفت هیچ کسب‌ وکاری توان نادیده گرفتن این تهدیدها را ندارد. البته، سرعت حرکت بسیاری از شرکت‌ها در برابر این تغییرات آنقدر هم سریع نبوده است.  برخی از مدیران هنوز در مرحله انکارند، برخی تمایلی به بالا رفتن سطح موجود شرکتشان ندارند و برخی اصلأ نمی دانند چه باید بکنند. اما هیچ یک بهانه خوبی برای عقب ماندن نیستند.

اگر شرکتی دارید که امروز در حال تقلا کردن و  دست و پا زدن است، مطمعنأ برهم‌خوردگی دیجیتال مشکلات شما را در آینده برجسته تر می کند. شاید تا کنون نیاز به داشتن یک برنامه برای عصر جدید دیجیتال را در صنعت خود احساس نمی کردید اما هم­اکنون دیگر به آن نیاز خواهید داشت. بدون چنین برنامه ای، مهم نیست چقدر عالی کسب ‌وکارتان را مدیریت می کنید، رقابت پذیری خود را در نتیجه این غفلت از دست خواهید داد. شرکت‌های متمایز در آینده بیشترین پیشرفت را خواهند داشت. امروز، فرصتی در دست است برای تفکر مجدد به همه جوانب کسب‌وکار و ترسیم یک مسیر جسورانه برای موفقیت.

واژه برهم‌خوردگی به معنای تغییر سودآوری نسبی از یک مدل رایج کسب‌وکار به مدل دیگر است. غالب شرکت‌ها که به رویکرد قدیمی عادت کرده اند بدون برهم‌خوردگی و نوآوری، سهم بازار خود را به گروه جدیدی از شرکت‌ها خواهند داد. جوهره این برهم‌خوردگی، نرم‌افزار است که قابلیت استفاده در سراسر صنایع سنتی و مرزهای تجارت را دارد، بنابراین رقبا می توانند در هر نقطه ای ظهور کنند. در کلیه صنایع ، تازه واردها قیمت ها را کاهش می دهند، نیازهای مصرف کنندگان را به روش های نوینی برآورده می‌کنند ، از دارایی های راکد استفاده بهتری می برند، و افرادی را با مهارتهای دیجیتالی مرتبط و با سبک کاری مشارکتی ، خلاق و کارآمد استخدام می‌کنند.

اگر در این مورد شک دارید ، احتمالاً به این دلیل است که دیده اید که فناوری دیجیتال پیش از این ظاهر شد، ولی تأثیر زیادی در مزیت‌های اصلی کسب‌وکارتان نداشته است. حتی صنایعی که تحت فشار بودند نیز تحول اساسی نداشتند. برای مثال مهم نیست که چند نفر دستمال کاغذی یا کنسرو سوپ خود را بصورت آنلاین سفارش دهند ، هنوز برخی از بقال های محلی هم به کارشان ادامه می دهند.

موج برهم‌خوردگی که اکنون در حال روی­دادن است جامع تر و گسترده تر از موج های قبلی است. صنایع غیر فیزیکی مثل رسانه و سرگرمی را در نظر بگیرید که مجبور شدند مدلهای کسب‌وکار خود را اصلاح کنند و بدنبال درآمد از طریق رسانه های اجتماعی و افزایش مشارکت در جذب مشتری باشند. شرکت‌های صنعتی و تولیدی نیز مسیر مشابه ای را دنبال می‌کنند:

تعبیه سیستم های لجستیک با سنسورها ، وصل کردن زنجیره های تأمین با شبکه داده ها و روبات ها ، باز کردن درهای نوآوری در انرژی و مواد، و تغییر شیوه تهیه و تحویل هر محصول.

سهامداران، مشتریان و کارمندان از شما به‌عنوان مدیر انتظار دارند به چنین تغییراتی سریع پاسخ دهید. البته فرصت طلبی افراطی به دنبال هر منبع به ظاهر درآمدزا هم درست نیست. پاسخ صحیح ساختن یک استراتژی منسجم و پیگیری گزینه هایی است که با دانش و توانایی های فعلی تان سازگار هستند.

[1] Disruption

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

سمینار رایگان آنلاین “بازاریابی داده محور “

آکادمی تحول و اقتصاد دیجیتال قصد دارد در تاریخ چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه 1399 سمینار آنلاین…