یازده مثال واقعی از کاربردهای تحول دیجیتالی در کسب و کارها

3 min read
2
Digital_Transformation_applications

این سه مسئله به تنهایی نشان می دهند که چگونه تحول دیجیتال در حال تغییر دادن ذهنیت و اقدامات شرکت ها در دنیا است.

دامنه شرکت هایی که درصدد دیجیتالی شدن هستند بسیار گسترده است. از شرکت های مهندسی مکانیک که از سیستم های نگهداری پیش بینی کننده برای نگهداری ماشین آلات خود استفاده می کنند تا شرکت های تولید خودرو که از داده های عظیم (Big Data) برای بالابردن امنیت ترافیک استفاده می کنند و همچنین خرده فروش هایی که عملکرد فروشگاه های فیزیکی خود را با استفاده از کانال های دیجیتال بهبود می بخشند. روش این شرکت ها هرچه باشد، هدف مشترک آن ها ارتقاء کسب و کارشان از طریق شبکه سازی هوشمند و ایده های جدید می باشد.

براساس تحلیلی که توسط شرکت مشاوره تحقیقاتی Roland Berger انجام شد، هنوز شکاف عمیقی بین درجه­ای که شرکت ها خود را دیجیتال می بینند و سطح واقعی فرصت های دیجیتال شدن آن ها وجود دارد. مدیران ارشد افزایش فروش را به عنوان هدف ثانویه پس از دیجیتالی شدن می بینند. جالب است بدانیم 90 درصد شرکت ها بر اساس یافته های تحقیق Crisp خودشان را مجهز به توانمندی دیجیتال می بینند. همین موضوع کافیست که نگاهی به پروژه های جذاب دیجیتالی شدن شرکت ها بیندازیم به صورت کاربردی از تجربه های واقعی دیجیتالی شدن آن ها بهره ببریم.

 

  1. آماده سازی برای داده های بزرگ

نمونه چالشی: در سال 2011، شرکت21sportsgroup  فروش سالیانه اش 6 میلیون یورو بود، این رقم تنها یک سال بعد، به طور ناگهانی به رقم 12 میلیون یورو رسید. . برای سال پیش رو یعنی 2017 ، آقای Jörg Mayer موسس و مدیر عامل محصولات ورزشی چند کاناله (فروش آنلاین و فیزیکی)  انتظاردرآمد بیش از 100 میلیون یورو فروش سالیانه برای این شرکت دارد.

همزمان با هیجان رسیدن به چنین موفقیت چشم گیری، یک سری چالش های جدید برای این شرکت به وجود آمد. به گفته آقای Mayer، شرکت 21sportsgroup به یک سیستم جدید ERP یا (برنامه ریزی منابع سازمانی) که قادر باشد هم پردازش بیش از یک میلیون سفارش از 5/2 میلیون مشتری سالانه را پردازش کند و هم کار حسابداری برای پرداخت های بیش از 15 کشور متفاوت دردنیا را انجام دهد.

این شرکت با خرید Planet Sports  در سال 2015 نشان داد که استراتژی اش تمرکز بر فروش چند کاناله می باشد. در گذشته، عدم یکپارچگی بین بخش آنلاین و فیزیکی کسب و کار، منجر به بروز مشکلاتی در فروش کالاهای یکسان به مشتریان مختلف شده بود. این مشکلی بود که 21sportsgroup  درصدد جلوگیری از بروز آن در آینده بود. به گفته آقای Mayer، «ما نه تنها می خواهیم آنلاین به مشتریانمان خدمت رسانی کنیم بلکه به صورت محلی هم برای آن ها جذابیت ایجاد کنیم. در نتیجه، شرکت ما تحلیل های بیومکانیکی و ردپاهای بیومتریک انجام می دهد تا به مشتریان بهترین کفش ممکن را ارائه بدهیم» نرم افزار جدید  21sportsgroup  می بایست قابلیت هماهنگی با رشد چشم گیر این شرکت را داشت و هم­افزایی بیشتری بین کانال های فروش آنلاین و فیزیکی نیز ایجاد می نمود.

 

راهکار نرم افزاری: نرم افزار انتخابی این شرکت SAP ERP ECC 6.0 بود که شامل اجزای کلیدی مالیFI،  فروشSD، و پشتیبانی WMو MM می شد. این سیستم قابلیت اتصال و یکپارچگی با سیستم های شخص ثالث را هم داشت. به نظر آقای Mayer این نرم افزار فرایندهای کسب و کار آن ها را به ساده ترین شکل ممکن تبدیل کرد؛ از سفارشات و پرداخت ها گرفته، تا پیگیری محموله ها و تحویل آن ها.

یک نکته مهم دیگر برای نرم افزار SAP ERP این بود که رویای 21sportsgroup  افزایش سهم بازار بین الملل از 30 درصد به 70 درصد بود که برای این هدف باید به یک بازیگر چندکاناله (در سطح فروشگاه های فیزیکی و آنلاین) در عرصه جهانی تبدیل می شد. آقای Mayer می گوید: «یک مشتری اسپانیایی فاکتور اسپانیایی می خواهد و نه انگلیسی صرف». برای اینکار، تمام فروشگاه های آنلاین در 15 کشور دنیا باید با هم یکپارچه می شدند.

21sportsgroup در سال 2015 شروع به کار با این سیستم جدید کرد. پس از آغاز این پروژه، رتبه بندی این شرکت در Amazon.com و بازخورد مشتریان  در  eKomiتا کنون روند سعودی داشته است. تا این مرحله، مدیران اجرایی این شرکت قانع شده اند که این مرحله به درستی انجام شده است .

 

برنامه آینده: از آنجایی که حجم داده های تولید کنندگان و برندهای ورزشی بیشتر و بیشتر می شوند، به زیرساخت هایی نیاز دارند که سرعت و انعطاف بالاتری داشته باشند. به گفته آقای Mayer شرکت 21sportsgroup درحال حاضر به دنبال برنامه ریزی برای مرحله بعدی از انقلاب نرم افزاری خود با SAP HANA  می باشد.

SAP HANA نرم افزار یا اپلیکیشنی هست از شرکت SAP که از یک تکنولوژی پایگاه داده در حافظه داخلی استفاده می کند که امکان پردازش حجم وسیعی از داده ها را در لحظه (بلا درنگ) دارد. در واقع موتور محسابه داده ها به HANA  امکان پردازش داده های ذخیره شده در RAM را به محض خواندن آن ها می دهد. واژه HANA  خود مخفف High Performance Analytic Appliance به معنی برنامه تحلیلی با عملکرد بالا است.

 

  1. پایه گذاری برای دیجیتالی شدن و داده های عظیم

نمونه چالشی: در طول هشت سال گذشته، فروش فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی آلمانی به نام Alnatura تقریبا چهار برابر شده است. طی سال مالی 2013/14، این شرکت درآمد 690 میلیون یورویی داشته است. محیط IT این شرکت به نظر می رسد برای توسعه این شرکت در آینده بستر سازی نشده بود و سیتم Navision ERP این شرکت در آن سال پیش رو به سمت قدیمی شدن می رفت و دیگر قابلیت پاسخگویی به فرایندهای سریع کسب و کار را نداشت. مدیر IT آن ها آقای Richard Kneis تصمیم گرفت چشم انداز IT این شرکت را در سال های آینده طراحی مجدد کند.

 

راهکار نرم افزاری: پس از یک فرایند انتخابی گسترده، Alnatura تصمیم گرفت بزرگترین پروژه سازمانی خود را با SAP انجام دهد. آن ها نرم افزار یکساله SAP برای خرده فروشان را خریدند. از آنجا که هدف نهایی این پروژه همگام بودن با استاندارد SAP از توسعه محصول گرفته تا فروش و تحویل سفارات بود. این شرکت اقدام به یکپارچه سازی فروشگاه هایش در سیستم برنامه ریزی و پشتیبانی اقلام فروشگاهی با نرم افزار کرد. آن ها مجبور بودند که داده های عظیم شرکت را حتی قبل از شروع پروژه پاکسازی کنند و به گفته Kneis «چالش اصلی انتقال این داده های عظیم از سیستم های موجود به نرم افزار جدیدمان یعنی SAP بود». وی در ادامه می گوید «خوشبختانه فرایندهای شرکتی ما هم اکنون بالغ تر شده اند و ما بهبود چشم گیری در مدیریت موجودی انبار، چرخش محصول، و کنترل کیفیت خود داشته ایم، در واقع فقط با یک نرم افزار توانستیم پلتفرمی برای پاسخگویی سریع به تغییرات و نیازهای جدید در آینده ایجاد کنیم»

Alnatura شش ماه پس از آغاز کار با نرم افزار SAP برای خرده فروشان به نقطه عطفی برای رسیدن به نقشه رشد IT خود در برنامه ریزی برای نقاط فروش (Point of Sale) خود رسید.

برنامه آینده: با به کارگیری نرم افزار SAP شرکت Alnatura شاهد رشدی چشمگیر در حجم و کیفیت داده های خود می باشد. به پیش بینی آن ها پویایی و سرعت بزرگترین دست آورد این نرم افزار برای آن ها بوده است. هم اکنون این شرکت درحال بسترسازی برای راهکار SAP S/4HANA می باشد.

 

  1. ارتباط مستمر با مشتریان

نمونه چالشی: از نظر آقای Andreas Kranabitl مدیر IT فروشگاه های زنجیره ای SPAR Osterreich مهم ترین موضوع برای برنامه ریزی منابع سازمانی در سال 2015 دیجیتال شدن بود. درگذشته، اتوماسیون فرایندهای سازمانی بود که تصور می رفت بالاترین سطح اهمیت را داشته باشد ولی امروزه موضوع مهم تر مشتریان دیجیتالی، پیش بینی رفتار و سلایق آن ها، استفاده از تلفن های هوشمند و رسانه های اجتماعی هستند. شرکت SPAR ICS مجهز به شرکت زیرمجموعه IT خودش می باشد که از سال 2013 یک آزمایشگاه نوآوری هم ساخته است. با این وجود، دیجیتالی شدن برای این شرکت کاری مشکل بود.  تا زمانی که این شرکت در کنفرانسی شرکت کرد که در آن BMW  درمورد تکنولوژی تحت عنوان BMW’s ConnectedDrive یک سخنرانی داشت. با این تکنولوژی ، وسیله های نقلیه BMW نه تنها موتورهای بسیار قدرتمندی دارند بلکه توانسته بودند ارتباط موثر با مشتریانش برقرار کرده است. از آن کنفرانس به بعد، هدف SPAR هم به سمت مفاهیمی نظیر «ارتباط مستمر با مشتریان» و «مشتریان وفادار» حرکت کرد.

 

راهکار نرم افزاری: متخصصین IT شرکت SPAR Osterreich یک سری اقداماتی برای کاربرد تکنولوژی های جدید انجام داده بودند. در اصل این شرکت سرمایه گذاری در تکنولوژی را به عنوان ارزش افزوده برای مشتریان خود لحاظ می کند.

برای مثال یک سری برچسب های الکترونیک قفسه ساخته بودند که با برچسب های معمولی که بالای قفسه ها می زنند تفاوت داشت و قابلیت این را داشت که قیمت روی آن ها از طرف دفتر مرکزی تعیین می شد. به گفته آن ها با همکاری با شرکت  Umdasch Shopfitting دست به این نوآوری زده اند. پس از آن، SPAR با شرکت متخصص نورپردازی Zumtobel  برای نورپردازی سوپرمارکت هایش با نورهای  iBeacons همکاری کرد و در کمپین های تبلیغاتی خود به مشتریانش که مرتب ماهی می خرند پیام می فرستد یا مشتریان را به سمت محصولات خاص باکمک نورپردازی راهنمایی می کند. همچنین همواره از مشتریان خود درخواست می کند با استفاده از گوشی های هوشمند خود هر بار که خرید می کنند بازخورد بدهند و به خریداران خود پیشنهادهای ویژه به صورت شخصی ارائه می دهد.

این شرکت برای ارائه خدمات شخصی سازی شده نیاز دارد تا جای ممکن از مشتریان اطلاعات جمع آوری کند. این یکی از دلایلی است که چرا SPAR Österreich تصمیم به پیاده سازی SAP HANA به عنوان پلتفرم آینده خود کرد و داده های SAP انبار و SAP مشتریان را به سیستم حافظه داخلی  in-memory technology منتقل کرد. یکی دیگر از تلاش های اخیر SPAR شامل استفاده از مخزن فعالیت مشتری SAP Customer Activity Repository  است که این نرم افزار نیز حافظه داخلی را پشتیبانی می کند.

 

برنامه آینده: نرم افزارهای SAP Customer Activity Respository و SAP HANA برای ارائه شفافیت بیشتر در پرداخت ها و جابجایی های مالی در نقاط فروش، موجودی انبار، کنترل عملیات فروش در تک تک فروشگاه ها به صورت مجزا، بخش بندی مشتریان، و کانال های فروش فراگیر طراحی شده اند. این نرم افزارها همراستا با استراتژی IT شرکت SPAR در جهت پیش بینی بیشتر رفتار مشتریان، ارائه خدمات شخصی، و تخفیفات خاص برای مشتریان وفادار آنلاین و فروشگاه های فیزیکی می باشد. این شرکت در سال 2017 نیز به استفاده از این نرم افزارها خواهد داد.

 

  1. نوآوری در کسب و کارهای فروشگاهی

نمونه چالشی: شرکت Dodenhof  که بیش از 2،500 پرسنل دارد در حیطه های مختلف فعالیت می کند. این شرکت خانوادگی در آلمان چندین مرکز خرید اداره می کند، یک سوپرمارکت و دپارتمان استور در حوزه های پوشاک ، کالاهای ورزشی، کالاهای الکترونیک، و مبلمان دارد و همچنین به فروشگاه هایی نظیر H&M، S.Oliver، OBI، Aldi فضا اجاره می دهد. به گفته Iken مدیر IT آن ها «فضای دیجیتال ما برای ترغیب مشتریان به آمدن در فضاهای فروشگاهی ما و خرید از ما طراحی شده اند و عرصه دیجیتال در کسب و کار فروشگاه های ما مثل یک کاتالیزور عمل می کند.»

 

راهکار نرم افزاری: Dodenhof در روند جایگزین کردن طیف وسیعی از سیستم های انفرادی و قدیمی خود،  با یک نرم افزار یکپارچه SAP است. این شرکت کار با نرم افزار SAP خرده فروشی در بخش های پوشاک و لوازم ورزشی را از ماه می میلادی 2016 آغاز کرده و در بخش لوازم الکترونیک هم از ماه اکتبر شروع کرده است. همچنین این شرکت برنامه حسابداری خود را هم به SAP انتقال داده است و در حال حاضر قصد دارد این نرم افزار را در بخش مبلمان نیز پیاده سازی کند، Iken می گوید: «بدون این پایه محکم، دیجیتال شدن برای ما غیر ممکن بود»

برنامه آینده: در حال حاضر، Dodenhof قصد دارد مشتریانش را از طریق کلیه کانال های فروشش در ارتباط داشته باشد. مشتریان باید قادر باشند با تیم فروش تنها به راحتی یک کلیک به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند . برای مثال، مشتریان باید بتوانند دکوراسیون خود را به صورت مجازی برای خانه هایشان ترسیم کنند تا به مشتریان در خرید آنلاینشان این حس القا شود که آن ها درون فروشگاه هستند.

هم اکنون، این فروشگاه حدود 500 هزار مشتری فعال دارد و Iken می گوید «در آینده میخواهیم مثلا اگر کسی پوشک بچه خرید ما در لحظه و بلادرنگ به او یک پیشنهاد لباس بچه بدهیم، نرم افزار ERP SAP ما را قادر ساخته که بفهمیم اهمیت داده های عظیم چقدر زیاد است .ما با کمک این نرم افزار قدم های اولیه خود را برداشته ایم تا در آینده از کارت های مشتریانمان استفاده کنیم تا به تک تک آن ها یک تجربه خرید شخصی سازی شده ارائه بدهیم»

 

  1. استفاده از پلتفرم ابری HANA SAP به عنوان یک مرکز تدارکات و پشتیبانی

نمونه چالشی: تا سال 2030 بندر هامبورگ انتظار دارد که گردش کانتینرهایش از شمار 10 میلیون به 18 میلیون برسد. فضای موجود عملیاتی بندر هامبورگ نیز محدود می باشد؛ با این وجود مدیریت بندر هامبورگ با چالش یافتن راهکار نرم افزاری کارا برای بهینه سازی و مدیریت زیرساخت هایش مواجه است. به همین خاطر، پروژه آزمایشی تدارکات smartPORT را درسال 2011 تعلیق کرد.  در نهایت پس از تحقیقات فراوان بندر هامبورک با همکاری با متخصص حمل و نقل کانتینر یعنی شرکت Stapelfeldt، متخصص تدارکات و اپراتور پارکینگ شرکت Hoyer، پیمانکار اجرایی شرکت T-Systems و درنهایت شرکت SAP به عنوان پیمانکار IT و تیم ارائه دهنده نرم افزار، اقدام به توسعه سیستمی کرد که بتواند جریان ترافیک بندر هامبورگ را بهینه سازی کند. هدف این پروژه این است که با همان مقدار فضای سابق، گردش کانتینرها بیشتر شود و از این طریق درآمد بندر افزایش یابد. با ورود داده های به دست آمده از شرکت های حمل و نقل و اپراتورهای پارکینگ به پایگاه داده SAP،  شرکت های T-Systems و SAP رانندگان کامیون را قادرساختند که مسیرها و پارکینگ ها و برخی دیگر از اطلاعات مفید راه و دسترسی را در تبلت های سامسونگ خود به راحتی پیدا کنند.

در نتیجه اجرای این پروژه، زمان های انتظار کوتاه تر شد، شرکت های حمل و نقل می توانستند مسیرهای حرکت خود را به طور موثرتری برنامه ریزی کنند، و ارتباط به خصوص برای رانندگان کامیون آسان تر شد..

همزمان، بسیاری از سهام داران بندر می توانند خدمات خود را بر پایه پلتفرم SAP HANA به راحتی ارائه دهند. در حال حاضر تیم تدارکات بندر مشغول آماده شدن برای هجوم کاربران به نرم افزار ابری بندر است. برنامه این است که رانندگان کامیون و « تلفن های همراه بیشتری بتوانند به سیستم دسترسی پیدا کنند. مکان ها و موقعیت ها به طور هوشمندانه ای با داده های اشخاص ثالث (برای مثال از اپراتورهای ترمینال کانتینرها) و همچنین اطلاعات جاده ها ترکیب شوند». در نهایت ترکیب درست تمام این داده ها به کنترل ترافیک و راه های دسترسی بندر هامبورگ کمک شایانی می کند. برای بندر هامبورگ، مهم ترین مزیت استفاده از تکنولوژی ابری قابلیت دسترسی به اپلیکیشن های مختلف می باشد که خیلی سریع و راحت می تواند در قالب یک صفحه وب به کل سیستم تدارکات و پشتیبانی بندر دسترسی داشته باشد.

 

برنامه آینده: مدیریت بندر هامبورگ می خواهد شمار منابع اطلاعاتی و کاربران وارد کننده داده به پروژه را به طور مستمر افزایش دهد. این بندر در آینده قصد دارد پایگاه داده های خود را در نرم افزارش قوی تر کند و مثال بارزی از بنادر پیشرو در دنیا در دیجیتالی شدن می باشد.

 

  1. گسترش تجارت الکترونیک بین بنگاه ها و مصرف کننده ها B2C

نمونه چالشی: دکتر Matthias Mehrtens متخصص تجهیزات بهداشتی شرکت Kärcherhas  روندی را در کلیه لوازم بهداشتی از قبیل جاروهای خیابانی، خشک کن های عمومی، و جاروهای بخار احساس کرد. به گفته او «در آینده هر وسیله ای آدرس IP مخصوص به خودش را دارد». دو سال پیش، وی اولین برنامه های خود برای استفاده از اینترنت در تمام وسیله های الکترونیکی نظافت را طرح نمود و شرکت Kärcherhas  اولین نمونه های آزمایشی ماشین های دیجیتالی شده نظافت خود را به بازار برای مشتریان علاقه مند عرضه کرد. دیجیتالی شدن وسایل به تیم توسعه محصول کمک کرد نقص های ماشین های نظافت را با توجه به بازخورد مشتریان تشخیص دهند و مشتریان هم به این نکته پی بردند که چقدر این سیستم اثربخش تر است زیرا مشخص می شد احتمال خرابی کدام دستگاه ها بیشتر است.

 

راهکار نرم افزاری: بیش از یک سال است که قطعات جدید ماشین آلات Kärcher داده هایی را در مورد موقعیت فیزیکی، میزان شارژ باتری، و وضعیتشان ارائه می دهند. به گفته آقای Mehrtens «ما به تمام مشتریان خود قابلیت دسترسی به پلتفرم ابری داده ایم که از طریق آن می توانند وضعیت دستگاه های خود را تحلیل کنند». «مشتریان می توانند هزینه و داده های مصرفی را روی صفحات ماشین آلات خود به صورت لحظه ای و بلادرنگ ببینند. همچنین مشتریان هزینه کلی نظافت یک مکان برای مثال ساختمان اداری یا مجتمع تجاری را می توانند شفاف ببینند و این سطح از شفافیت در توسعه محصول به ما کمک شایانی کرده است».

 

برنامه آینده: دکتر Mehrtens شاهد یک افزایش چشم گیر در تنوع داده های شرکتش است. تعداد دستگاه ها و ماشین های نظافت با آدرس IP مخصوص خودشان در حال افزایش اند. در آینده با استفاده از داده های همین دستگاه ها می توان پیام از جارو برقی دریافت کرد که کیسه اش دارد پر می شود. درکل به اعتقاد این شرکت تمام این نوآوری ها توسط داده های عظیم ممکن شده است. در حال حاضر شرکت Kärcher  برای مدیریت این داده های عظیم خود، از راهکار نرم افزاری وسایل کسب و کار SAP Business Objects و برای انبارش از نرم افزار SAP Business Warehouse استفاده می کند. همچنین این شرکت قصد دارد از پلتفرم حافظه داخلی SAP HANA نیز در آینده بهره گیرد.

 

  1. لودرهای خودکار

نمونه چالشی: مدت زمانی قبل، شرکت آلمانی STILL موفق به ساخت لودری شد که می توانست به صورت اتومات فرمان ها را بگیرد و اجرا کند. امروزه، به گفته Thomas Fischer مدیر فروش ارشد این شرکت «فقط موضوع سریع بودن و بالابودن این تکنولوژی مطرح نیست بلکه مسئله راجع به ایجاد یک شبکه ارتباطی هوشمند می باشد.»

راهکار نرم افزاری: لودرهای مدل Cubexx ساخت شرکت STILL نه تنها مسیر خود را پیدا می کند، بلکه به موانع ناگهانی هم واکنش نشان می دهد. این شرکت برای تلفیق فرمان ها و داده های دستگاه ها، از پلتفرم ابری SAP HANA استفاده می کند، که قادر است حجم بالای اطلاعات را در لحظه و بلادرنگ پردازش کند و همچنین داده های مربوط به فرمان را آنلاین نشان دهد. بنابراین این پلفرم ارتباط مستقیمی بین سیستم ERP  (نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی) و داده های تولید شده توسط سنسورها و دستگاه های متصل به آن ایجاد می کند. این مشخصه موجب می شود مدیران تدارکات و پشتیبانی بر روی کار پرسنل خود نظارت شفاف داشته باشند. به عبارتی، مدیران پشتیبانی از طریق این سیستم قادرند از هر جا و در هر زمانی خیلی سریع سنسورها را نظارت کنند و داده های کلیه پرسنل را پردازش کنند.

برنامه آینده: امروزه، لودرهای قدیمی توانسته اند به دستگاه های خودکار و هوشمند تبدیل شوند، و بدون هیچ مداخله انسانی می توانند فرمانی را اجرا کنند و به عبارتی خدمتی انجام دهند. بر طبق پیش­بینی های Fischer، این دستگاه ها به زودی در آینده می توانند خودشان با یکدیگر هماهنگی ایجاد کنند و تصمیم بگیرند که برای مثال فرمان x را باید کدام لودر انجام دهد.

  1. استفاده از پلتفرم ابری SAP HANA برای حمایت از بیماران و پیشگیری از بیماری

نمونه چالشی: تنها در آلمان شش تا هشت هزار نفر مبتلا به بیماری دیابت هستند. بیشتر این بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم هستند که در نتیجه داشتن یک سبک زندگی ناسالم به وجود می آید. این بیماری تقریبا 350 میلیون نفر در دنیا را با خود درگیر کرده است و 460 میلیارد یورو هزینه دارد که فشار زیادی را به سیستم های بهداشت و سلامت کشورها متحمل می کند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در 10 سال گذشته مرگ بر اثر دیابت 50 درصد افزایش داشته است. بسیاری از سکته های قلبی به موجب دیابت نوع دو اتفاق می افتند. سازمان مقابله با دیابت Roche در همکاری با شرکت SAP بر موضوع پیشگیری از دیابت در بیماران «در معرض دیابت» تمرکز کرده است. این افراد شامل افراد با فشار خون بالا، وزن اضافی، و چربی خون بالا می باشند. اولویت این است که از وقوع بیماری در قدم اول پیشگیری شود.

راهکار نرم افزاری: SAP Health داده های بیماران را توسط اپلیکیشن های تلفن همراه جمع آوری می کند و آن ها را از طریق پلتفرم SAP HANA در دسترس قرار می دهد. ابزار سنجش گلوکز Accu-Chek  از طریق بلوتوث اطلاعات را به تلفن همراه می فرستد. همچنین بیماران از طریق یک قدم شمار می توانند میزان فعالیت روزمره خود را به تلفن همراه خود بفرستند. اپلیکیشن SAP Health  روی گوشی های آن ها اطلاعات آن بیمار یا  کاربر را در پلتفرم ذخیره کرده و پزشک ها هم می توانند با اجازه خود بیمار به این پلتفرم دسترسی داشته باشند و این اطلاعات را تحلیل کنند. این پرتال آنلاین هم برای بیماران، پزشکان، و جامعه سودمند است. توانایی دنبال کردن تاریخچه اطلاعات بیمار و دسترسی به کلیه عوامل مهم از قبیل میزان ورزش و فعالیت بدنی یک بیمار سبب می شود بیماران فقط برای چک آپ حضوری به پزشکشان سر بزنند و با ارتباط راحت و  مستمر، کار برای بیماران دیابتی و یا افراد در معرض دیابت ساده شود.

برنامه آینده: با گذر زمان، پزشکان می توانند به طور فزاینده ای به بیمارانشان مشورت های از راه دور بدهند زیرا که تجویزها بر اساس اطلاعات قابل اعتمادی است که خود بیمار در دسترس پزشک قرار داده است. کلید این قابلیت، تکنولوژی است که از آن داده ها از منابع مختلف می توانند با هم ترکیب شوند و در دسترس قرار گیرند. بنابراین، بیماران با توجه بیشتر به سلامتی شان می توانند سبک زندگی خود را بهبود ببخشند و تشویق به ورزش و فعالیت بدنی شوند. همانطور که دکتر Oliver Haferbeck رئیس نهاد مقابله با دیابت Roche  بیان میکند: «این پلتفرم پتانسیل بهینه سازی و شخصی سازی روابط بین بیمار و پزشک را بیش از گذشته فراهم می کند».

  1. پیشرفت به سوی تولید سفارشی «نمونه موردی: وسایل بازی لوکس برای بزرگسالان»

نمونه چالشی: در سال 2009، شرکت متخصص استرالیایی ساخت موتورهای الکترونیکی BRP-Rotax دوران سختی را تحت تاثیر بحران اقتصادی پشت سر می گذاشت. تقاضا برای کالاهای لوکس و گران کم شده بود. فعالیت این شرکت ساخت موتور برای وسایل الکترونیکی تفریحی مثل موتورهای برفی Ski-Doo و قایق جتی های Sea-Doo و ماشین های اسبی و محصولات برند Can-Am Spyder  و غیره است. مدیر ارشد IT این شرکت می گوید که «استراژی ما تولید کالا و ذخیره در انبار و سپس فروش آن ها است، و در آن وضعیت بازار کم رونق با مازاد تولید در انبار مواجه شدیم. هر سال شرکت ما 250،000  موتور تولید می کند که به 4،200 واسط در 100 کشور دنیا فروخته می شوند».  پس از این اتفاق ، شرکت BRP-Rotax  برای خود یک هدف جدید تنظیم کرد که با دقت شمار موتورهایی که بازار کشش آن را دارد تعیین کند و تولید خود را بر طبق آن تنظیم کند. شرکت باید بتواند انقدر منعطف باشد که با بالا پایین های اقتصادی بتواند کنار بیاید.

راهکار نرم افزاری: استراتژیست های شرکت BRP-Rotax  تصمیم گرفتند از تولید انبوه فاصله بگیرند و بیشتر برتولید سفارشی روی آورند. همچنین آنها می خواستند مشتریانشان این انتخاب را داشته باشند که شاسی و موتور خود را به صورت آنلاین و مجازی سوار کنند. به گفته آقای Okruch : «ما قصد داریم مدل های استاندارد کمتری تولید کنیم و مدل هایمان را سفارشی کنیم».  وی تلاش برای دیجیتالی شدن شرکت خود را عامل این تصمیم می داند. برای مثال، در سوار کردن موتورها، BRP بر دستگاه های با راهنمای خودکار تمرکز دارد که بسیار هوشمندند. ماشین هایی که خودشان حرکت می کنند و انعطاف پذیری لازم را برای رسیدن به تولید سفارشی در اختیار شرکت قرار می دهد. همچنین BRP-Rotax  بر پایه بالا بردن سطح هماهنگی بین تجهیزات تولید و سیستم ERP اش فعالیت می کند. همانطور که Okruch می گوید «این هماهنگی بیش از گذشته موجب داشتن کنترل بالاتر روی فرایندهایمان شده است. از این طریق ما امکان پیگیری تاریخچه تمام اجزای تولید را داریم . استفاده از تراشه های RFID نیز می توانند فرایندها و کنترل داده بیشتری انجام دهند که این موضوع خود موجب هوشمندتر شدن ماشین ها شده است، من امروز حتی فکر کردن به سیستم های قدیمی مان تنم را می لرزاند»

راهکار SAP در طول فرایند ساخت یک موتور، فرایندهای تولید را نظارت می کند تا خطاهای سیستم تولید را در مراحل اولیه اصلاح کند. به گزارش آقای Okruch «شفافیت اطلاعات درلحظه/بلادرنگ، سرعت، تصمیم گیری درست بر پایه آخرین داده های تولید، و نظارت دقیق بر پیشرفت کاری از جمله مزایای استفاده از راهکارSAP برای ما بوده است». «البته اگر بخواهم واقع بینانه بگویم برای یک شرکت تابعه از یک هولدینگ بزرگ مثل ما با 7،600 کارمند فرایند تغییر بسیار سخت تر و الزامی تر از خود تکنولوژی بود» «شرکت ما هنوز  نتوانسته کاملا هدف خود را در پیش بینی تعداد ماشین ها برای فروش عملی کند زیرا که قانع کردن شرکت مادر ما در کانادا در مورد مزایای رویکرد جدیدمان کار دشواری است ولی هدف ما این است یک کارخانه هوشمند شویم که نیازهای تولید خود را پیش بینی و اجرایی می کند. پروژه ما فانوس دریایی است برای کل هولدینگمان»

برنامه آینده: شرکت BRP-Rotax هم اکنون به سمت داده های عظیم حرکت می کند. در حال حاضر، Okruch حرفی در مورد «داده های هوشمند» یا «ایتسگاه کنترل» نزده است. داده هایی که شرکت را قادر می سازد تحلیل های هوشمندش را با هم یکپارچه سازی کند. در حال حاضر، هدف وی این است که در قدم اول کلیه خطوط تولید قدیمی در کارخانه حذف شوند و شرکت بتواند کل خط تولید خود را کامل سفارشی کند و به عبارتی به محض سفارش اقدام به تولید کند. «در این صورت تمام تامین کنندگان ما در زنجیره تامین نقش فعال پیدا می کنند»

  1. امید برای «دریاچه داده»

نمونه چالشی: در دهه 1920 میلادی، شرکت  Maschinenfabrik Reinhausen (MR) گام های بلندی برای تولید کلیدهای پله ای یا تغییر نقطه اتصال   (Tap Changer) برای تنظیم ترانسفوماتورهای افزاینده انجام داد. زمانی که برق بیشتری مورد نیاز هست، این کلیدها تضمین می کنند که ولتاژ مورد نیاز برای خروجی برق ثابت می ماند. نیمی از برق دنیا از طریق محصولات تولید شده توسط MR جریان شان کنترل می شود ، که بازار جهانی را از طریق تشکیلات عظیم خود در آلمان اداره می کند. همزمان، اولویت اول در پروژه دیجیتالی شدن شرکت این بود که سیلوهای داده های جداگانه حذف شوند و اطلاعات در سطح شرکت جریان یابد و به یک دریاچه داده تبدیل شود. MR نیاز دارد پردازش اطلاعات در سیتم های IT خود را سریع تر کند. به گزارش مدیر 51 ساله IT این شرکت آقای Heiss، هدف دیگر ما «تحکیم دانشی است که هم اکنون در پایگاه های داده مختلف در شرکت ما پراکنده شده اند»

راهکار نرم افزاری: شرکت MR نرم افزار SAP HANA را برای هدفش برگزید که به اعتقاد Heiss  پلتفرم خوبی برای این کار محسوب می شود. از آنجا که این تصمیم فقط 18 مال قبل گرفته شده است، MR  نسخه های حافظه داخلی مدیریت ارتباطات SAP  را در همین تابستان امتحان کرد و همچنین در نیمه دوم سال 2016 کار با نرم افزار انبار SAP را شروع کرد. در سه ماه دوم سال 2017 این رقیب بزرگ در دنیا  با 3000 پرسنل خود قصد دارد ERP  خود را به SAP HANA منتقل کند .پرسنل این شرکت 650 میلیون یورو درآمد را در سال 2014 برای آن به ارمغان آوردند. به گفته Heiss  «ما داده های عظیم داریم منتها این داده ها در پایگاه های داده متفاوت پراکنده اند»، « با SAP HANA می توانیم یک مخزن مرکزی برای این اطلاعات برقرار کنیم و تمام اطلاعات را در یک قالب هوشمند یکپارچه کنیم». درحال حاضر، متخصصین IT در شرکت MR به دنبال مواردی می گردند که فرایندهای خود را بهبود ببخشند و همزمان هزینه هایشان را کاهش بدهند و خطاها را کمتر کنند. آنها تصمیم دارند چرخه عمر انفرادی تمام کلیدهای برق پله ای را بهینه سازی کنند و تجربه خرید بهتری را برای مشتریان MR ایجاد کنند.

برنامه آینده: تا فصل دوم سال آینده، MR همانطور که گفته شد در پروژه میلیون یورویی خود یعنی انتقال ERP اش به SAP HANA سرمایه گذاری خواهد کرد. به گفته Heiss: «اگر این انتقال نقطه عطفی برای ما باشد، دریاچه داده برای ما هدف عالی محسوب می شود ».

  1. شفافیت در مورد ردپای کربن در تدارکات

نمونه چالشی: در گذشته، فرایند محاسبه انتشار CO2 (دی اکسیدکربن) در زنجیره تامین پر از خطا بود. بسیاری از شرکت ها از ابزارهای ابتدایی مثل فایل های Excel برای تعیین ردپای کربن استفاده می کردند. نتیجه چه بود؟ به گفته  Matthias Wohlfahrtرئیس پروژه مدیریت زنجیره تامین سبز در شرکت BearingPoint : «حتی برخی شرکت های حاضر در لیست DAX اطلاعات نادرستی را منتشر می کردند. از سال 2012، اتحادیه اروپا یک استاندارد در این زمینه معرفی کرده است. حتی فرانسه یک گام جلوتر برداشته و قانونی را تصویب کرده که روش محاسبه ردپای کربن را به شرکت های فرانسوی اعمال می کند. هم زمان، سطح آگاهی از محیط برای نگهداشتن یک تصویر مثبت از برندشان در آینده بسیار حائز اهمیت است.

اطلاعات مربوط به ردپای کربن در گزارش های پایداری محیط منتشر می گردند و آژانس های کسب وکار براساس آن ها رتبه بندی می شوند. شرکت هایی که رتبه بالایی در شاخص پایداری محیطی Dow Jones دارند، هرروز از اعتبار بیشتری برخوردار می شوند و تصویر بهتری نزد جامعه ملی و بین المللی پیدا می کنند. به همین دلیل است که مفهوم شفافیت در «محاسبه کربن» اهمیت یافته و محاسبه دقیق ردپای کربن در کلیه مراحل زنجیره تولید و فرایندهای تدارکات و پشتیبانی امری مهم تلقی می شود. همانطورکه ماموران مالیات حساب های مالی شرکت های مختلف را برای تخمین مالیات بررسی می کنند، ماموران مقابله با CO2  هم انتشار کربن را می سنجند.

راهکار نرم افزاری: برای کسب یک نتیجه دقیق در محاسبه ردپای کربن، شرکت ها باید به استانداردهای از پیش تعیین شده پایند باشند و محاسبات خود را با فرایندهای کسب و کار در سیستم های ERP شان متصل کنند. اگر یک تولید کننده خودرو بخواهد اهدافی برای کاهش  CO2  برای تولید و حمل قطعات خود تنظیم کند، به سیستمی نیاز دارد که بتواند دسترسی به کلیه اطلاعات مربوط به تک تک قطعات، فروشندگان، و تمامی شرکت های حمل داشته باشد.. شرکت BearingPoint یک ابزار محاسبه برای این هدف توسعه داده است. به گفته Nicolas Löwe مدیر ارشد این شرکت: «محاسبه انتشار Co2  در تدارکات ما اول از طریق پایگاه داده Oracle  که با سیستم عامل Java  کار می کرد توسعه یافت ولی تصمیم گرفتیم که آن را به پلتفرم SAP HANA  انتقال دهیم و از آن به بعد مشتریان ما می توانند از نرم افزار ابری SaaS  در پلتفرم ابری SAP HANA استفاده کنند. محاسبه گر ما تفاوت بین قطعاتی که با کشتی یا هواپیما حمل می شوند و میزانی که عملیات حمل بر میزان ردپای کربن تاییر گذاشته را اندازه گیری می کند. در واقع تغییراتی که در طول زنجیره تامین بر انتشار کربن تاثیر می گذارد کاملا محاسبه می شود. تا کنون بیشتر مشتریان این محاسبه گر دقیق کربن شرکت های خرده فروشی، خودرو، و غذایی بوده اند.

برنامه آینده: گام بعدی در ردپای کربن تک تک محصولات می باشند. در این نقطه از زمان، همه ماشین ها، بطری های آب معدنی، ساعت های هوشمند، و شلوار جین ها با دو برچسب به بازار عرضه می شوند. یکی برچسب قیمت و دیگری برچسب میزان کربنی که در تولید آن ها انتشار یافته است. مشتری ها در آینده بیشتر متوجه می شوند که چقدر آگاهی از محیط برایشان می تواند ارزشمند باشد.

One Comment

  1. Tracy Glastrong

    نوامبر 3, 2017 at 11:41 ق.ظ

    Very impressive blog.

    Interesting article right on the subject.

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

سمینار رایگان آنلاین “بازاریابی داده محور “

آکادمی تحول و اقتصاد دیجیتال قصد دارد در تاریخ چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه 1399 سمینار آنلاین…