نقشه راه تحول دیجیتال چیست؟

7 دقیقه: زمان تقریبی مطالعه این مطلب
4
عصر دیجیتال

اگر شرکت ها از نقطه نظر عمر و مدت زمان فعالیت به 2 دسته شرکتهای قدیمی و شرکتهای استارت آپ تقسیم کنیم، بحث تحول دیجیتال در شرکتهای قدیمی مهم تر و کلیدی تر خواهد بود. دلیل آن واضح است:  مدل کسب و کار استارت آپ ها عموما بر مبنای رفتار مشتریان عصر دیجیتال طراحی شده است. ولی شرکتهای قدیمی تر که قبل از تغییرات عصر دیجیتال شکل گرفته اند، مدل کسب و کارشان بر مبنای مفروضات سنتی زمان تاسیس شکل گرفته است. بنابراین این شرکتها جهت انطباق با بازار جدید، نیاز به تحول دیجیتال خواهند داشت. حال 2 پرسش زیر مطرح می شود:

  • ضرورت تحول دیجیتال: مدیران کسب و کارهای قدیمی تر و سنتی ممکن است بپرسند چرا لازم است کسب و کار ما که هم قدیمی تر است و قدرت دارد و هم سهم بازار خوبی دارد یا برند مطرح و خوشنامی است به چنین مسایلی فکر کند؟
  • اگر بخواهیم تحول دیجیتال را در مجموعه پیاده سازی کنیم، از کجا باید شروع کرد؟ چه اقداماتی باید انجام شود؟ کدام تکونولوژی ها باید خریداری شوند و سوالاتی از این دست.

در پاسخ به پرسش اول، باید گفت که تحول دیجیتال برای شرکتها، مخصوصا کسب و کارهای سنتی یک الزام اکید است که از سوی بازار، مشتریان و روند تغییر سبک زندگی به کسب و کار شما تحمیل می شود. مهم نیست سازمان شما چقدر بزرگ است، چقدر سهم بازار یا قدرت دارید. با تغییر رفتار و ذائقه مشتری، قدرت و سهم بازار شما به تدریج کوچکتر خواهد شد، اگر شما ابتکار عمل را بدست نگیرید. در مقابل، پیاده سازی تحول دیجیتال می تواند تضمین کننده بقای سازمان شما باشد یا در حالتی بهتر، تثبیت کننده سهم بازار شما، و در حالت خیلی عالی، می تواند سهم بازار و حاشیه سود شما را افزایش دهد. بنابراین بحث تحول دیجیتال، بحث بقا و حیات است. سازمانهایی که به تحول دیجیتال به عنوان یک فرآیند تجملاتی نگاه می کنند، هنوز به عمق بحران پی نبرده اند. مصادیق کسب و کارهایی که در جامعه در ورطه نابودی هستند، در حال افزایش است.

اما برای شروع پروژه های تحول دیجیتال باید از کجا شروع کرد. مدل “نقشه راه تحول دیجیتال” پاسخی است به چگونگی اجرای این تغییر در سازمان. همانطور که در مقاله قبلی بحث شد، تحول دیجیتال در مورد استراتژی است نه تکنولوژی. (لطفا این مقاله را قبل از ادامه ایت مطلب بخوانید.)

برای مدیریت موفق طرح های تحول دیجیتال، لازم است 5 حوزه زیر را در سازمان بازنگری کنید:

digitaltransformation.roud.map

جدول زیر، تغییرات انجام گرفته در فرضیات استراتژیک با حرکت از دوره آنالوگ به عصر دیجیتال را بطور خلاصه ارایه میکند. هر یک از این تغییرات نیاز به بررسی دقیق و مفصل دارد که در “کتاب نقشه راه تحول دیجیتال” که بزودی منتشر می شود، بحث شده است.

تغییر از به
مشتریان

 

مشتریان به عنوان بازار انبوه

ارتباطات یک طرفه با مشتری

شرکت، تاثیرگذار اصلی و کلیدی است

بازاریابی به منظور متقاعد کردن جهت خرید

جریان های ارزشی یک طرفه

صرفه جویی به مقیاس (شرکت)

مشتریان به عنوان شبکه پویا

ارتباطات دو طرفه هستند

مشتریان تاثیرگذار کلیدی هستند

بازاریابی برای ایجاد اشتیاق خرید، وفاداری، و هواداری

جریان های ارزشی متقابل (دو طرفه)

صرفه جویی به ارزش (مشتری)

رقابت

 

رقابت در صنایع تعریف شده و مشخص

تمایز آشکار بین شرکا و رقبا

رقابت یک بازی صفر یا یک است

دارایی های مهم در داخل شرکت نگهداری می شوند

محصولات با ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد

تعداد رقبای غالب در هر دسته کم است

رقابت در سراسر صنایع سیال و قابل تغییر

تمایز نامشخص بین شرکا و رقبا

رقبا در حوزه های مهم و کلیدی همکاری می کنند

دارایی های مهم در شبکه های خارجی قرار دارند

پلتفرم ها با شرکایی که به تبادل ارزش می پردازند

برنده به دلیل تاثیرات شبکه همه چیز را می بَرد

داده ها

 

تولید داده ها در شرکت پر هزینه است

چالش داده ها، ذخیره سازی و مدیریت آنهاست

شرکت ها فقط از داده های ساختار یافته استفاده می کنند

داده ها در مخازن عملیاتی مدیریت می شوند

داده ها ابزاری برای بهینه سازی فرایندها هستند

داده ها به طور مداوم در همه جا تولید می شوند

چالش داده ها، تبدیل آنها به اطلاعات با ارزش است

داده های بدون ساختار به طور فزاینده ای قابل استفاده و با ارزش هستند

ارزش داده ها در اتصال آن در میان مخازن نهفته است

داده ها یک دارایی کلیدی نامشهود برای ایجاد ارزش هستند

نوآوری

 

تصمیم گیری بر اساس درک مستقیم (شهود) و ارشدیت انجام می شود

آزمودن ایده ها پر هزینه، کُند و دشوار است

آزمایشات به ندرت توسط متخصصان انجام می شوند

 

چالش نوآوری، یافتن راه حل مناسب می باشد

به هر قیمتی از خرابی و قصور اجتناب می شود

 

تمرکز بر روی محصول «نهایی» است

تصمیم گیری بر اساس تست (آزمون) و اعتبارسنجی انجام می شود

آزمودن ایده ها ارزان، سریع و راحت می باشد

آزمایشات به طور مداوم توسط هر کسی انجام می شوند

چالش نوآوری، حل کردن مساله مناسب می باشد

خرابی ها و قصور از ابتدا و به طور ارزان آموخته می شوند

تمرکز بر روی حداقل نمونه های آزمایشی قابل دوام و تکرار پس از اولین عرضه است

ارزش

 

ارزش پیشنهادی پیشنهادی توسط صنعت تعریف شده است

 

ارزش پیشنهادی فعلی خود را اجرا کنید

 

مدل کسب و کار خود را تا جایی که امکان دارد بهینه سازی کنید

قضاوت توسط اینکه چگونه بر کسب و کار فعلی شما تاثیر می گذارد، تغییر می کند

موفقیت بازار امکان رضایت از خود را فراهم می کند

ارزش پیشنهادی پیشنهادی با تغییر نیازهای مشتری تعریف شده است

فرصت بعدی را برای ارزش پیشنهادی به مشتری کشف کنید

قبل از اینکه مجبور شوید پیش از منحنی قرار گیرید، رشد و پیشرفت کنید

قضاوت توسط اینکه چگونه می تواند کسب و کار بعدی شما را ایجاد نماید، تغییر می کند

«فقط شخص پارانوئید نجات می یابد»

 

برای توسعه استراتژی های تحول دیجیتال می توان از نه ابزار زیر برای ترسیم نقشه راه استفاده کرد:

  • استراتژی های ایجاد شبکه مشتریان
  • نقشه مدل کسب و کار بر مبنای پلتفرم
  • قطار ارزش رقابتی
  • مولد ارزش داده ها
  • روشهای آزمایش همگرا
  • روشهای آزمایش واگرا
  • نقشه راه ارزش پیشنهادی
  • نقشه مدل تجاری مختل کننده ها
  • برنامه ریز برای پاسخ به مختل کننده ها

استفاده از هر یک از ابزارهای فوق، نیاز به آشنایی به این روشها و تبحر در اجرا و پیاده سازی آنها دارد که ما در آکادمی تحول دیجیتال، هم در راستای آموزش مدیران مجموعه ها و هم جهت ارایه مشاوره به سازمانها، آماده خدمت رسانی می باشد.

 

One Comment

  1. م.محمدی

    نوامبر 6, 2019 at 4:16 ب.ظ

    سلام. ممنونم از مطلب بسیار خوبتون. آیا ممکنه منبعی برای جدولی که در این مطلب گذاشته اید ذکر کنید؟ به همراه ذکر نام این سایت، لازم است از منبع اصلی آن (مقاله یا کتاب) برای استفاده در تحقیق علمی خود (تز دکتری) نام ببرم. از راهنماییتان سپاسگزارم

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ما

سمینار رایگان آنلاین “بازاریابی داده محور “

آکادمی تحول و اقتصاد دیجیتال قصد دارد در تاریخ چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه 1399 سمینار آنلاین…